Friday, October 17, 2014

Pimpinan Ummah: Menyelusuri tafsiran Ayat 246-250 Surah al-Baqarah. (Bahagain 1)

 أَلَمْ تَرَ إِلَى ٱلْمَلإِ مِن بَنِيۤ إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىۤ إِذْ قَالُواْ لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ٱبْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِتَالُ أَلاَّ تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَمَا لَنَآ أَلاَّ نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ ٱلْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ بِٱلظَّالِمِينَ  *  وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ٱللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُوۤاْ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ ٱلْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِٱلْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ ٱلْمَالِ قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي ٱلْعِلْمِ وَٱلْجِسْمِ وَٱللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَآءُ وَٱللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ  * { وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ ٱلتَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَىٰ وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ ٱلْمَلاۤئِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنْتُم مُّؤْمِنِينَ  *  فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِٱلْجُنُودِ قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّيۤ إِلاَّ مَنِ ٱغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَٱلَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا ٱلْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ ٱلَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاَقُواْ ٱللَّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ ٱللَّهِ وَٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّابِرِينَ  *  وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَآ أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْراً وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَٱنْصُرْنَا عَلَى ٱلْقَوْمِ ٱلْكَافِرِينَ 

(a) Tidakkah kamu perhatikan para pembesar dari Bani Israel selepas (kewafatan) Musa, ketika mereka berkata kepada Nabi mereka: "adakan bagi kami seorang raja(supaya) kami mampu berperang pada Jalan Allah".  Nabi menjawab: "adakah kamu tidak akan ingkar daripada berperang apabila diwajibkan ke atas kamu berperang?". Mereka menjawab : " Bagaimana boleh kami tidak berperang pada Jalan Allah, setelah kami dikeluarkan dari kampong halaman kami dan (dipisahkan) daripada anak-pinak kami". Maka apabila diwajibkan ke atas mereka perang, mereka berpaling (dari kewajiban perang) kecuali  sedikit daripada mereka (yang patuh), Allah Maha Mengetahui tentang golongan yang zalim.

(b) Dan Nabi mereka bersabda kepada mereka : "sesungguhnya Allah telah membangkit bagi kamu Talut sebagai raja". Mereka menjawab: "bagaimana layak  dia menjadi raja yang berkuasa ke atas kami?, sedangkan kami lebih layak menjadi raja daripadanya, dan (lagipun) dia tidak diaugerahi harta yang banyak". Nabi menjawab: "Sesungguhnya Allah menjadinya ( raja) ke atas kamu, dan Allah menambah baginya kelebihan dalam ilmu pengetahuan dan bina tubuhnya, dan Allah menganugerahi  kerajaan-Nya kepada sesiapa yang Dia kehendaki, Allah Maha Luas dan Maha Mengetahui".
Dan Nabi mereka berkata kepada mereka: "sesungguhnya tandapetunjuk bagi (keabsahan) kerajaannya adalah akan didatangkan  kepada kamu kotak Tabut, di dalamnya ada ketenangan daripada Tuhan kamu dan (di dalam Tabut terdapat) saki-baki daripada apa yang ditinggalkan oleh keluarga Musa dan keluarga Harun, yang akan dipikul oleh malaikat, sesungguhnya pada yang demikian itu menajdi tandapetunjuk bagi kamu, sekiranya kamu daripada golongan orang yang beriman".

(c) Maka apabila Talut bertolak (untuk ke medan perang) bersama tentera. Talut berkata: "sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai, sesiapa yang meminum ( air daripada sungai tersebut ), maka dia bukan daripada (tentera)ku, dan sesiapa yang tidak meminumnya, maka dia daripada (tentera)ku; kecuali (yang dimaafkan) sesiapa yang menceduk air dengan cedukan tangannya (untuk diminum)". Mereka (anggota tentera) itu meminum air dari sungai itu, kecuali sedikit sahaja daripada mereka (yang menahan diri dari meminumnya). Maka apabila dia (Talut)  menyeberangi sungai tersebut berserta dengan orang-orang yang beriman yang bersamanya, mereka berkata: "kami tidak ada kekuatan pada hari ini (untuk memerangi) Jalut dan tenteranya".  Orang-orang yang berkeyakinan yang mereka akan menemui Allah menjawab: "berapa banyak daripada kumpulan kecil dapat mengalahkan kumpulan besar dengan izin Allah, dan (pertolongan) Allah itu berserta orang-orang yang sabar".
Dan apabila mereka berdepan dengan Jakut dan tenteranya, mereka (orang-orang yang beriman) berdoa; "Wahai Tuhan kami, limpahkan ke atas kami  kesabaran, dan teguhkan pendirian kaki-kaki kami dan bantulah kami ke atas orang-orang kafir (dalam peperangan)"   [246-250 : al- Baqarah]

- Kita dapat memerhati 3 peringkat peristiwa dalam ayat-ayat di atas:

(a) harapan dan permintaan pembesar Bani Israel kepada Nabi mereka supaya ditentukan seorang raja untuk mereka, bertujuan mengepalai mereka dalam jihad menentang golongan kafir. Walaupun Nabi mereka melahirkan kebimbangan yang mereka akan mengabaikan kewajiban jihad sekiranya ditaklifkan jihad atas mereka, mereka berhujjah dengan tekad bagaimana mungkin yang mereka akan abaikan kewajiban jihad kerana mereka telah dizalimi: sebahagian mereka dihalau daripada kampong halaman , ada yang dipisahkan daripada anggota keluarga.

(b) bangkangan Bani Israel kepada Talut sebagai raja yang dilantik Allah; kerana mereka memikirkan mereka lebih berhak daripada Talut sebagai raja, apalagi Talut adalah seorang yang miskin dan bukan daripada golongan bangsawan berbanding mereka. Mereka merasakan yang mereka sebenarnya lebih layak menjadi Raja memandangkan mereka daripada keturunan raja-raja dan nabi-nabi terdahulu. Mereka tidak menilai kelebihan yang ada pada Talut dari segi yang dianya memiliki tubuh badan yang sasa dan keluasan ilmu pengetahuannya. Sehingga Allah mendatangkan tandapetunjuk tentang keabsahan kerajaan Talut dengan didatangkan kotak Tabut yang mengandungi artifak-artifak lampau yang mampu mendatangkan ketenangan dan keyakinan kepada mereka. Maka mereka menerima kerajaan Talut dalam terpaksa.

(c) ketidak patuhan mereka kepada arahan Talut selepas Talut mengetuai pasukan jihad, mereka tidak dapat menahan diri mereka dari 'kemewahan air' apabila mereka melalui sebatang sungai, minuman sekadar cedukan telapak tangan yang dibenarkan tidak memadai untuk kepuasan mereka.
Mereka yang tidak tahan ujian 'kemewahan air' itu kemudiannya menjadi lemah sebelum peperangan lagi, timbul perasaan takut untuk berdepan dengan tentera Jalut yang jauh lebih besar dari segi bilangan dan persiapan perang .  Kecuali mereka yang beriman yang mereka akan bertemu  Allah, mereka yang menahan diri dari meminum 'kemewahan air' sungai yang telah mereka menyeberangi, golongan ini mengharapkan pertolongan Allah, menyandarkan kekuatan kepada Kekuatan Allah dan mereka berdoa memohon pertolongan Allah serta berdoa bagi kesabaran serta keteguhan pendirian mereka.

Ketiga-tiga peringkat ini terjadi pada hampir  setiap organisasi:

                    - menjunjung idealism perjuangan: di peringkat ini belum terserlah kepentingan peribadi dan sub-kelompok. Yang terzahir adalah semangat dan slogan perjuangan yang berkobar-kobar , meminta-minta agar disegerakan perjuangan dan pembentukan organisasinya. Mereka bersedia untuk menghadapi sebarang resiko dan cabaran yang menggugat. Mereka telah penat dizalimi, tiada sebab untuk mereka mundur dari perjuangan.
                     - mempersoalkan kepimpinan berdasarkan kelayakan pemimpin yang terlantik. Mereka beranggapan yang mereka lebih layak daripada pemimpin yang dipilih. Kerana mereka lebih berkedudukan berbanding dengan pemimpin  yang dipilih, serta mereka berasal dari keluarga yang lebih mulia dan lebih berharta. Harta kekayaan adalah asset penting dalam pengurusan, keturunan baik adalah bonus bagi pemimpin , tetapi ianya bukan syarat yang terpenting.
                    - setelah pemimpin yang dipilih dapat menguasai masyarakat, golongan yang dulunya beriya-iya mahu berjihad mulai lemah menghadapi godaan dalam jalan perjuangan. Mereka tidak dapat mematuhi arahan dan larangan daripada pemimpin. Pelanggaran mereka kepada larangan pemimpin pilihan itu menyebabkan jiwa mereka menjadi lemah, mereka kalah sebelum bertempur. Logik mereka terikat kepada angka-angka dan sebab-sebab zahir semata-mata. Umpama anggapan "golongan yang ramai akan mengalah golongan yang sedikit". Akhirnya yang mereka yang istiqamah dalam perjuangan hanyalah mereka yang patuh kepada larangan dan tegahan pemimpin pilihan, mereka yang yakin kepada pertolongan Allah, mereka yakin kepada Janji-Janji Allah.

Sebahagian ulama mengatakan nama Nabi tersebut ialah Ishmuel, (sebahagian mengatakan Sham'un). Bani Israel ketika itu diancam oleh penjajahan yang zalim oleh kaum Jalut ('Amaliqah) yang mendiami kawasan pantai Laut Mediterranean antara Masir dan Palestine (Tafsir Baghawi). Sebahagian Bani Israel telah ditawan dijadikan hamba, dikenakan jizyah dan lain-lain kezaliman.

Orang-orang bangsawan Bani Israel telah meminta Nabi mereka untuk memohon petunjuk dari Tuhan bagi melantik seorang Raja bagi Bani Israel. Kita dapat membaca isyarat yang Bani Israel yang sebelumnya dipimpin dari segi agama dan urusan kehidupannya oleh Saiyyidina Musa, seorang Nabi lagi Rasul; di sini  orang-orang bangsawan Bani Israel yang menerima kenabian Ishmuel, tidak pula bercadang melantik baginda sebagai Raja walaupun  baginda seorang Nabi, atau Nabi Ishmuel tidak juga mengisyhtiharkan dirinya sebagai Raja, sebaliknya baginda dengan petunjuk daripada Allah telah melantik Talut sebagai Raja. Perlantikan Talut ini dikukuhkan dengan ketampanan dan kesasaan tubuh badannya yang sesuai sebagai ketua perang, serta luas pengetahuannya (terutama ilmu tentang peperangan) yang diperlukan oleh seorang pemimpin yang baik, apa lagi dikuatkan dengan didatangkan kotak Tabut yang mengandungi barang peninggalan Nabi Musa dan Nabi Harun.

Di kalangan Bani Israel terdapat dua jalur keturunan, satu jalur yang terdapat para nabi dan satu jalur yang terdapat  raja-raja. Jalur keturunan Lawi bin Yaakub terdapat Saiyyidina Musa dan Saiyyidina Harun, yakni para nabi-nabi. Sementara keturunan  Yahuza bin Yaakub terdapat  Saiyyidina Daud dan Saiyyidina Sulaiman. Sedangkan Talut daripada jalur keturunan  Bunyamin bin Yaakub, jalur keturunan yang mempunyai catitan sejarah yang gelap. Tambahan baginda pula seoarang yang miskin.

Dalam ayat-ayat yang datang selepas ini, kita akan dapati kepimpinan Bani Israel selepas Talut berpindah kepada Saiyyidina Daud 'alaihi assalam; seorang Rasul. Di sini jelas yang raja atau pemimpin tidak ditetapkan kepada orang yang paling alim atau orang yang paling dekat kepada Allah, sebaliknya orang yang sesuai dengan tugas-tugas yang dipertanggung-jawab ke atasnya. Mengingatkan kita kepada sikap Rasulullah sollallahu 'alaihi wassalam ketika  tidak memperkenankan permohonan Saiyyidina Abu Zar untuk dijadikan penguasa walaupun Saiyyidina Abu Zar adalah seoarang sahabat yang berpegangkemas kepada ajaran agama dan lantang menyuarakan kebenaran serta sangat zuhud kehidupannya. Tetapi sekiranya syarat-syarat kepimpinan dalam tugasan yang pertanggung-jawabkan itu lengkap pada peribadi seseorang, ditambah dengan kewarakannya, kealimannya , kezuhudannya, maka itu merupakan kemuncak kesempurnaan bagi seorang pemimpin.

Setelah pemuka-pemuka Bani Israel keputusan hujjah, Apalagi apabila Allah mendatangkan kotak Tabut yang dipikul oleh malaikat yang mengandungi peninggalan Nabi Musa dan Nabi Harun.Maka Talut telah mendapat kepercayaan dan keyakinan Bani Israel sebagai seorang raja. Baginda kemudiannya  menyusun bala tentera untuk berperang menentang tentera Jalut . Talut mengarahkan hanya mereka yang benar-benar bersedia untuk berjihad  sahaja menyertai tentera, dikecualikan mereka yang berusia lanjut, yang sakit yang mempunyai uzur.  Kemudian dikecualikan mereka yang ada pertimbangan dan kepentingan lain seperti ada bangunan yang sedang didirikan, ada urusan perniagaan yang sedang dikendalikan, ada hutang yang belum dilunasi, yang ada isteri yang belum dimaklumkan tentang penyertaan dalam perang. Talut dapat mengumpul 80'000 anggota tentera. Ketika itu cuacanya sangat panas terik, sedangkan sumber air antara mereka dan kedudukan tentera musuh sangat sedikit. Di tengah perjalanan mereka berkata: " bekalan air semakin sedikit, berdoalah kepada Allah supaya Allah alirkan untuk kita sungai". Talut mengatakan : "Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai".

Ibn Abbas mengatakan sungai itu adalah sungai Palestine, sementara Qatadah mengatakan ianya sungai di antara Jordan dan Palestine. Dalam dahaga mereka kepada air serta kebimbangan mereka terhadap putus bekalan air di dalam perjalanan selepas itu, Talut telah mengeluarkan arahan ; "Sesiapa yang meminum air dari sungai ini, dia bukan daripada (tentera) aku, dan sesiapa yang tidak meminum airnya , maka dia daripada (tentera) aku , kecuali sesiapa meminum dari cedukan tangannya sahaja".

Kebanyakan mereka yang menyertai pasukan Talut telah melanggar arahan Talut, mereka meminum air sungai itu kecuali sedikit sahaja mereka yang patuh.Disebut bilangan mereka yang patuh itu hanya disekitar 310 atau 313 orang.

Apabila Talut dan tenteranya menyeberangi sungai tersebut, mereka yang ramai yang meminum air sungai itu telah mengeluh yang mereka tiada mempunyai kekuatan untuk berperang melawan Jalut dan tenteranya.

Ini mengingatkan kita kepada sikap sebahagian orang yang lemah keyakinan kepada pertolongan Allah, maka ketika datangnya kewajiban berperang, mereka akan gementar dan menjadi lemah, hal seumpama ini berlaku juga di zaman Rasulullah Sollalahu 'alahi wassallam , seperti yang Allah sebutkan:

 أَلَمْ تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوۤاْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَٰوةَ وَآتُواْ ٱلزَّكَٰوةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ ٱلْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ ٱلنَّاسَ كَخَشْيَةِ ٱللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا ٱلْقِتَالَ لَوْلاۤ أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ ٱلدُّنْيَا قَلِيلٌ وَٱلآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ ٱتَّقَىٰ وَلاَ تُظْلَمُونَ فَتِيلاً 
"Tidakkah engkau perhatikan kepada mereka (yang sebelum ini sebahagian mereka meminta supaya diizinkan mereka untuk berperang) ketika itu dikatakan kepada mereka (oleh Rasulullah Sollallahu 'alaihi wasallam): " tahanlah tangan-tangan kamu  (dari berperang) dan (tetapi) dirikan solat, berikan zakat". 
Maka apabila (tiba masa) diwajibkan ke atas mereka berperang, masa itu sebahagian daripada mereka ini takut kepada manusia seumpama takut kepada Allah atau lebih takut lagi. 
Mereka berkata: " Wahai Tuhan kami, kenapa Engkau wajibkan ke atas kami perang (sekarang ini), sekiranya Engkau beri tangguh kepada kami sehingga kepada datangnya ajal " . 
Katakan kepada mereka : "perhiasan dunia itu sedikit dan bahagian Akhirat itu yang lebih baik bagi mereka yang bertaqwa, dan kamu tiada dizalimi sedikit" (an Nisa:77)


Golongan kecil yang mampu menahan diri daripada meminum air sungai itu, adalah mereka yang mempunyai keyakinan  yang mereka akan bertemu Tuhan, mereka  telah berkata: "berapa banyak kumpulan kecil yang berjaya mengalah kumpulan yang lebih besar dengan seizin Allah, yakni dengan qada-Nya, Qudrah-Nya dan  Iradah-Nya, Allah bersama dengan mereka yang sabar dengan pertolongan dan bantuan".

 Dan apabila Talut dan tenteranya telah bersiap-siaga menanti di medan tempur, mereka berdoa  :" Wahai Tuhan kami , limpahkan kurnian ke atas kami dengan kesabaran, dan teguhkan pendirian kami , serta bantulah kami dalam melawan orang-orang kafir".

Tentera Jalut telah dikalahkan, bahkan Saiyyidina Daud 'alaihi as-salam telah berjaya membunuh Jalut. Berikutan kejayaan baginda membunuh Jalut itulah,  kepimpinan Saiyyidina Daud 'alaihi as-salam semakin terserlah. Alalh menyebut:

 وَآتَاهُ ٱللَّهُ ٱلْمُلْكَ وَٱلْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَآءُ

Dan Allah menganugerahi Daud dengan pemerentahan, hikmah dan Allah mengajarnya apa yang Dia kehendaki

Ulama tafsir mengatakan Allah menghimpunkan untuk pertama kalinya dalam sejarah manusia pemerentahan dan nubuwwah bagi Saiyyidina Daud 'alaihi as-salam  . Sebelum baginda  di kalangan Bani Israel  , nubuwwah berada di jalur keturunan yang berbeza daripada jalur keturunan pemerentah. Baginda mengabungkan pemerentahan dan hikmah, ilmu dan amal.

Allah juga mengajar baginda pertukangan besi, baginda menempa besi dan makan daripada hasil kerjatangan baginda sendiri.Baginda juga dapat memahami bahasa haiwan Allah menurunkan Zabur kepada baginda, serta dianugerahi dengan kelunakan suara. 

Allah kemudiannya menyebut:

وَلَوْلاَ دَفْعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ ٱلأَرْضُ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى ٱلْعَالَمِينَ 

Sekiranya Allah tiada melindungi manusia,  sebahagaian  mereka ke atas sebahagian, niscaya akan berlaku kerosakanlah di muka bumi ini , tetapi Allah Maha Pemberi anugerah ke atas keseluruhan alam ini

Ulama tafsir mengatakan Allah melindungi dengan kerana orang yang beriman dan yang baik-baik daripada kejahatan orang kafir dan orang jahat. Dan diriwayatkan ıImam Ahmad bın Hanbal bahawa Rasululullah sollallahu 'alaihi wassalam  bersabda :

  أن الله عز وجل ليدفع بالمسلم الصالح عن مائة أهل بيت من جيرانه البلاء

Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla akan melındungı dengan kerana seorang muslım yang soleh seratus ahlı rumah darıpada jıran-jırannya darıpada bala.

Memahami Peranan Ulama dan Pemimpin

Dari sini, mungkin telah terbuka ruang terbuka dan upaya untuk kita melihat konsep kepimpinan ulama bagi ummah ini tanpa kita mengikat  dua kaki-tangan pemikiran kita dengan suasana dan slogan politik semasa .

Ciri utama dan terpenting yang perlu ada pada pemimpin adalah sikap adil, di atas sikap inilah terdirinya pemerentahan, kekalnya kerajaan, dan asset terpenting pentadbiran semada secara Nabawiyyah mahupun menggunakan istilah-istilah lainnya.

Allah memerentah kita  supaya berlaku adil, kemudian Allah  mengajar kita yang tidak setiap manusia  akan menjadi baik kerana semata-mata keadilan, bahkan diperlukan pula  sikap ihsan, sikap yang mengatasi sikap adil. Allah berfirman:

إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُ بِٱلْعَدْلِ وَٱلإحْسَانِ وَإِيتَآءِ ذِي ٱلْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَاءِ وَٱلْمُنْكَرِ وَٱلْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Sesungguhnya Allah memerentah kamu dengan (melaksanakan) keadilan, dan ihsan , membantu kaum kerabat, mencegah keburukan dan kemungkaran dan keterlampauan, Allah memberi kamu peringatan agar kamu mengambil pelajaran. (an Nahl:90)

Keadilan adalah Mizan Allah di muka bumi, dengannnya diambil bahagian orang yang daif daripada yang kuat,  yang berhak daripada yang tidak berhak, bukanlah ianya mizan untuk sesama rakyat semata-mata, bahkan meliputi  apa yang melibatkan antara pemerentah dan rakyat.  Sesiapa yang tidak menjalankan Mizan Allah yang dirikan di atas keadilan itu, dia mendedahkan dirinya kepada kemurkaan Allah.

Keadilan itu tidak akan sempurna kecuali dengan menghadiri majlis-majlis ilmu para ulama, kerana para anbiya  tidak mewarisi  dinar mahupun dirham,  mereka wariskan ilmu. Menghormati  dan menyantuni ulama  merupakan amal ketaatan kepada Allah, menghormati mereka yang dipuji oleh Allah. Wajib meninggikan majlis-majlis mereka, membezakan kedudukan mereka daripada yang selainnya .Allah berfirman:

 يَرْفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ آمَنُواْ مِنكُمْ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ 

Supaya  Allah mengangkat orang-orang yang berıman dı kalangan kamu dan orang yang dianugerahi ilmu beberapa derajat , Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan ( al Mujadilah: 12)

Pemerentah tidak sepatutnya membuat keputusan tanpa merujuk kepada ulama, tidak menjatuhkan hukuman tanpa bermesyuarat dengan mereka, kerana setiap pemerentah yang memutuskan hukuman itu berada di dalam kekuasaan Allah, dengan shariat-Nyalah dia sepatutnya mentadbir. Ketegasan pemerentah hanya dapat diperkukuh dengan bermesyuarat  bersama menteri-menteri dan bijak-pandai; begitu juga keadilan tidak akan sempurna tanpa panduan ulama dan golongan abrar.

Ulama ini adalah golongan ahli ilmu yang mengenali Allah, para anbiya-Nya dan para rasul-Nya, mereka yang menuntut dengan ilmu mereka akan  reda Allah , zuhud di dunia, mengemari kehidupan akhirat, membudayakan nasihah untuk diri mereka dan untuk selainnya di kalangan makhluk Allah, mereka yang tidak menghirau celaan golongan yang mencela.

Penguasa hendaknya berusaha untuk menjauhi  ulama yang melazimi majlis-majlis pemerentah dan bergaul dengan ulama as-su'. Ulama as-su'  atau ulama ad dunya adalah mereka  yang meringan-ringankan urusan syariah, mereka mengeluarkan fatwa yang cenderung menyokong penyelewengan penguasa  dan kezaliman pemerentah .. 

Di antara kewajiban ulama yang melibat  soal siyasah sekadar untuk meluruskan tindakan penguasa dan membetulkan penyelewengan pemerentah, mereka tiada mempunyai rasa tamak berkenan kepada kekuasaan yang berada di tangan-tangan mereka, tetapi ulama memberi mereka nasihat, petunjuk, menzahirkan kefasadan, berdoa untuk kebaikan mereka, berdakwah secara lemah-lembut dan kebajikan.


*** memandangkan tulisan ini telah menjadi agak panjang bagi satu posting, insyaallah ianya akan di sambung di bahagaian yang akan datang, semoga dipermudahkan oleh Allah segala urusan. Dianugerah-Nya faham yang jilah dan niat yang ikhlas. Semoga ada serba-sedikit manafaat di dalamnya untuk yang mencatit dan yang membaca pada kehidupan di sini dan di Akhirat kelak

































No comments:

Post a Comment