Wednesday, May 25, 2011

Bertemu Ular Dalam Mimpi

1.Dua tiga malam yang lepas seorang sahabat menghantar sms kepada saya, meminta saya membelek kitab takbir mimpi untuk melihat apa alamatnya dia bermimpi ular yang besar.

Saya sendiri, seorang yang jarang sangat bermimpi, tetapi sekadar berminat melihat yang tersirat dalam bayangan mimpi sebagaimana yang dihuraikan oleh ulama silam. 3 buku yang menjadi rujukan saya: 1-Takwil Mimpi Islam- terjemahan Indonesia bagi kitab Imam Ibn Sirin 2-Tafsir Mimpi Dengan al-Quran terbitan Al-Hidayah Publishers 3-تعطير الانام في تعبير المنام bagi Imam Abdul Ghani An-Nablusi.

Imam an-Nablusi menghurai belbagai ta'bir mimpi tentang ular, dengan huruf tulisan yang kecil , Imam ini menggunakan 3 helaian mukasurat. Ianya huraian yang sangat menarik. Banyak aspek yang tidak nampak dalam kehidupan kita yang membawa makna yang tertentu kepada kehidupan kita yang nampak.

Ular disebut dengan 'hayyah', thu'ban, . Ular kadangnya melambangkan musuh, bisanya melambangkan hartanya, kuasanya atau pengikutnya.ular melambangkan tipu-daya dari musuh atau teman sendiri. Kalau membunuh ular melambangkan mengalahkan musuh, Kalau ular dibunuh di market, maksudnya akan meletuskan peperangan dan kemenangan di pihak musuh. Ular juga melambangkan pemerentah yang zalim, kuat tipu dayanya, namanya terkenal. Ular hitam memaksudkan musuh yang kuat, ular putih memaksudkan musuh yang lemah. Sesiapa yang ular bercakap-cakap dengannya secara lembut akan memperolihi kegembiraan dan kebaikan dari pihak musuh yang tidak disangka oleh manusia. Kalau ular itu bengkeng, itu melambangkan garangnya pihak musuh, perbuatannya melebihi daripada perkataannya.

Sesiapa yang bermimpi membunuh ular di atas tempat tidurnya melambangkan isterinya akan meninggal. Sekiranya dia bermimpi memenggal ular kepada 3, bermaksud 3 pihak musuh kalah kepadanya; iaitu golongan berharta, golongan berkuasa dan golongan yang mempunyai pengikut.

Kalau bermimpi memakan daging ular bermaksud akan mendapat harta musuh, kalau daging yang dimasak bermaksud dari harta yang halal. Sekiranya dia bermimpi yang musuhnya bertukar menajdi ular, bermaksud musuh tersebut akan berubah-ubah keadaan sehingga menjadi musuh kepada muslimin. Sekiranya dia bermimpi rumahnya dipenuhi oleh ular, bermaksud rumahnya dipenuhi oleh musuh agama dan orang yang fasad.

Sekiranya ular menaiki tempat yang tinggi melambangkan kerihatan, kegembiraan. Sekiranya ular menyunsur ke bawah melambang penguasa negeri akan mati. Sekiranya bertemu ular yang mati melambangkan musuh dikalahkan tanpa usaha kita. Sekiranya ular berada di atas kepala melambangkan dia akan mendapat kedudukan tinggi di sisi penguasa. Huraianya begitu panjang dengan keadaan yang berbaza-beza sekali.........

Sekiranya bermimpi ular besar yang mempunyai kepala 7 melambangkan musuh yang cukup kuat, kekadang menunjukkan perpecahan pada suatu badan gabungan.

Biarkan ta'bir mimpi tinggal sebagai ta'bir kerana orang yang berbeza bermimpi mimpi yang sama mungkin memaksudkan makna yang berlainan.

2-Sekiranya ular besar mempunyai banyak kepala, ianya memang menunjukkan kekuatan. Dia boleh menyerang dan mematuk dengan mana-mana kepala yang lebih berkesan atau lebih hebat lagi sekiranya ia menyerang serentak.. Tetapi ular besar tersebut akan lemah sekiranya kepala-kepala itu mematuk sesama sendiri. Bisa yang satu akan melemahkan yang satu lagi, dan yang satu lagi mungkin sahaja bertindak balas dengan membalas patukan tersebut. Kadang-kadang lehernya akan tersimpul sesama sendiri. Aduh agak menyiksakan juga apabila ular mempunyai banyak kepala. Saya teringat kepada perselisihan kenyataan antara Datul Nazri Aziz dengan MCA tentang biasiswa JPA. atau kenyataan-kenyataan yang bercanggah antara pemimpin BN sejak akhir-akhir ini.

3-Ular hitam melambangkan musuh yang bahaya, musuh yang mempunyai tipu daya yang sangat licik. Dia pandai menyunsur di celah-celah akar utnuk sampai kepada matlamatnya. Ramai akan tertipu dengan ular kerana gayanya yang lembut dan bersahaja, dengan helahnya yang mempersonakan, apa lgi ianya disaluti oleh corak kulit yang menarik.

Lihatlah umpama Eskay, beliau ditugaskan untuk mencari jalan perdamaian di antara orang Melayu di Selatan Thai dengan pihak berkuasa di Bangkok. Dia telah memperolihi kepercayaan pihak pemisah Melayu, dia dibenarkan berjumpa dengan pimpinan Gerakan Pembebesan melayu dari belbagai kumpulan. Dia dimaklumkan dengan belbagai maklumat termasuk kemasukan dana melalui bank. Rupanya dia mendedahkan perkara tersebut kepada pihak Risikan Amerika, bahkan meminta agar pihak Amerika memberi perhatian kepada kemungkinan hubungan pihak pemisah Melayu dengan organisasi luar.

Apakah manafaatnya kepada perdamaian antara pihak berkuasa Bangkok dengan Gerakan Melayu Pattani dengan campur-tangan Amerika?. Amerika sepatutnya secara resmi tiada kena mengena dengan usaha damai ini. Orang Melayu Pattani sudah tentu rasa mereka di khianati, maklumat sulit mereka dihebahkan. Pihak Berkuasa Bangkok pun mungkin sangat terkilan dan marah kerana maklumat dalam negara mereka dibocorkan kepada risikan negara luar. Eskay mungkin merupakan ular hitam dalam mimpi yang ngeri.... tetapi sebagaimana mimpi, ianya akan hilang sebaik sahaja kita sedar dari tidur. Hanya bagaimana kita mahu menta'bir mimpi ular hitam yang ini?

34 comments:

  1. Tuan Muqabalah.. Saya tersentuh membaca tulisan Tuan ini lebih2 lagi di paraa 2 terakhir yang Tuan mengaitkat nama Eskay yakni saya bermaksud nama Datuk Eskay. Maklumat yang Tuan beri ni berkemungkinan dipetik dari Wikileaks. Adakah dengan pendedahan dari Wikileaks ini bolih diambil kesahihannya sehingga saudara seolah menuduh beliau seorang pengkhianat. Pada pendapat saya pandangan Islam tenetang seorang pengkhianiat ini adalah sangat berat dan merupakan satu dosa yang besar. Perlukah ada saksi dan siasatan terhadapnya sebagaimana yang Tuan selalu pertahankan apabila terkena olih pihak yang Tuan Sokong!!! Adakah tuduhan tuan tanpa usur periksa yang rapi ini merupakan satu fitnah kalau tidak dapat dibuktikan.

    ReplyDelete
  2. Saya telah menyebut yang orang Melayu pattani terasa yang mereka dikhianati.

    Apabila terdapat lapuran RPK dalam blognya yang dikatakan berasal dari wikileaks, Eskay telah membuat press conference di kediamannya (sebagaimana yang dilapurkan dalam akhbar-akhbar arus perdana negara). kenyataannya disiarkan oleh akbar-akhbar pada hari berikut.

    Eskay merungut lapuran yang didedahkan itu tidak sepenuhnya, bagaimanapun beliau tidak pula menafikan apa yang terlapur. Beliau juga mengaku yang memang beliau telah memberi maklum kepada pihak Amerika. sebagaimana yang dilapurkan.

    Pada sebelum ini, ketika muka Eskay mula mengisi muka depan akbar tempatan, seorang kenalan asal Pattani telah memberitahu saya yang beliau kenal orang ini, dan dia memberitahu saya versinya tentang Eskay. Tetapi saya hanya sekadar mendengar keluhan seorang rakan.

    Selang beberapa masa kemudiannya, barulah lapuran bersumberkan wikileaks disiarkan.... saya mula teringat balik keluhan rakan tadi.

    Masih saya peringatkan yang saya telah sebut adalah ada orang Melayu Pattani terasa yang mereka dikhianati;

    Marilah kita baca balik lapuran bersumberkan Wikileaks dan kita banding (muqabalahkan ) dengan kenyataan Eskay sendiri sebagaimana yang tersiar di dalam akhbar2 arus perdana. Setakat ini setahu saya belum ada pihak pembangkang yang mengeskploit isu ini; ini membolehkan kita melupai politik kepartian , dan melihat maslahat kebaikan bangsa Melayu dan ummah sejagat dengan seadilnya.



    Tiba-tiba

    ReplyDelete
  3. saya ingin mengatakan bahawa saya pernah bermimpi ingin dipatuk ular 3 hari berturut2,tpi tdak mngena,,selang bberapa mggu sye bmmipi seekor ular besar ingin mmtuk tpi tidak mengena kmudian ular itu seolah2 mmberi persoalan dan berkata simpanla aku ditempat yang selamat dan elok,ape maknenye

    ReplyDelete
  4. bagaimana berkenaan mimpi ternampak ular yang banyak dan berbagai jenis berada di sekitar???

    ReplyDelete
  5. Sy bermimpi terdapat 3 ekor ukar yg berlainan.ke tiga-tiganya berwarna putih, salah satu daripadanya telah mematuk sy. Apakah maksudnya itu. Pls.... Sy takut.

    ReplyDelete
  6. Saya sangat ingin untuk mengetahui apakah maksud mimpi saya semalam.puas saya mencari maksud tersebut di goolge dan buku2..tapi masih tidak dpt jawapan.
    Dalam mimpi saya...saya ada berjumpa dgn 3ekor ular tedung,
    Dan saya telah diberi pilihan untuk memilih salah seekor dr ular tersebut.
    Lalu saya memilih seekor daripadanya yang berwarna coklat dan bercorak batik.

    ReplyDelete
  7. saya brmimpi seekor ular memasuki rumah...tapi brjaya dihalau keluar.apa mksudnya

    ReplyDelete
  8. Kemudian, saya tanyakan pula warna ular.Tujuan warna ditanya adalah untuk mengklasifikasi jenis level ular yang mengganggu. Petuanya begini:-

    1-Kuning - Jin keturunan raja. Susah sket la nak halau
    2-Hitam - Jin Kafir
    3-Putih - Jin Islam
    4-Batik - Saka keturunan
    5-Merah - Belaan ahli sihir
    6-Hijau - Tafrik/Jin menumpang/Jin Asyik

    saya baca dari blog darulmanzil. pegi lah tengok Qartini Muda

    ReplyDelete
  9. saya brmimpi dikejar ular besar bwarna hitam.apa maksudnya

    ReplyDelete
  10. saya bermimpi melihat 2 ekor ular yg sedang saiznya. tak kejar saya. tapi salah seekor ular tu makan adik perempuan saya. apa maksudnya??

    ReplyDelete
  11. Saya bermimpi ada 2 ekor ular putih dalam rumah saya,seekor ular kecik dan seekor lagi ular besar.Lepas tu ular yg besar tu belit dan patuk saya.Apa maksudnya ?

    ReplyDelete
  12. Salam, ada sesiapa tahu tak maksud mimpi saya ni.
    Saya di berjalan di atas titi sungai, tiba2 ada 2 ekor ular kepala 2, atas titi tue warna hitam.di dlm sungai pula ada sekor ular spt anakonda batik yg sgt panjang seolah2 ingin pergi ke seberanh sungai mematuk ibu saya yg berada di seberangnya.tapi berpatah balik seperti datang ingin mematuk saya.tapi x sempat kerana telah terjaga.tq

    ReplyDelete
  13. 2 hri lps mimpi di kjar 2 ekor ular besar warna htam dan 1warna btik di atas rmah .dan sya menangkap ke duanya dan tp yg ular btk melilit pada bdan anak lelaki saya umur 7 thn .apa makna mimpi tu

    ReplyDelete
  14. Mohon beri maksud apakah maksud mimpi 4 ekor ular berada atas kepala kita?ade bermcm bentuk yg leper,yg panjang dan kepala bercabang.

    ReplyDelete
  15. sehari yang lepas sy telah bermimpi dikejar oleh ular yg byk berwarna hitam , selepas itu dalam masa yg sme , ada binatang laen terkam kaki sy , kalau x silap binatang tu ketam . apakah maksud mimpi sy ?

    ReplyDelete
  16. Pak cik sya b'mimpi adknye(pompuan)b'tukar jdi ular.....adakah mimpi tu b'maksud baik atau sebaliknye???*=*......

    ReplyDelete
  17. salam, semalam sy bermimpi ular hitam yg besar selepas sy turun dr kereta,apabila nampak sy menjerit pada sepupu sy yg br hendak keluar agar jgn keluar kerana ada ular tp tak sempat lalu ular itu menyerang sepupu sy tp tidak kena pada masa yg sama anak sy juga ada disitu kemudian ular itu menyusur dan hilang...apa maksud mimpi sy.

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum..
    saya semalam bermimpi saya menarik keluar ular hijau dari mulut saya.saya menarik keluar 3 ekor ular hijau.2 ekor ular besar dan seekor lagi ular kurus dan panjang..saya dapat rasakan betapa perit kerongkong saya mase saya menarik keluar ular itu keluar dari dlm mulut saya.selepas itu,ular itu saya pukul2 dengan kayu sehingga ular itu terpotong kepada banyak bahagian.tetapi ular itu tidak mati.kebetulan masa itu,anak kucing saya ada berdekatan dengan ular.ular tersebut mematuk anak kucing saya sehingga mati dan teros menghilangkan diri.. saya terjage dari tidow dlm keaadaan yang menggigil ketakutan.. apa maksud mimpi saya? saya mohon pihak tuan boleh huraikan.
    latar belakang saya,saya dikenakan penunduk oleh seseorang,tetapi sekarang saya mungkin sudah bebas,tp itu pn saya xberapa pasti kerana ada teman rapat saya menegur kadang2 saya menyerupai seorang tua. adakah itu berkaitan dengan saka?

    ReplyDelete
  19. Semalam saya bermimpi dua ekor yang luar biasa saiznya .. Sungguh besar .. seekor berwarna hitam seekor lagi berwarna hijau .. ular hijau itu besar sedikit dari warna hitam .. ular hitam telah dibunuh oleh penduduk kampung .. perutnya dibelah dan ada seekor lembu .. malah penduduk kampung memakan daging ular itu dan daging lembu itu sekali .. ular hijau itu pulak hanya memandang tajam ke arah saya dan berlalu pergi sementara ular hitam ditangkap dan dibunuh ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mksud baik la tuh,,musuh kampung kena tunduk, lpas tuh dapat rezeki
      yang sorang lagi hanya mampu usyha ja kalau masuk dia pun akan kena,
      mungkin dia berdendam dengan awak sebab tuh dia usyha tajam...

      wallahualam

      Delete
  20. slm ustaz..sy nk tny..malam td sy bmimpi kan ular yg sgt besar,berwarna hitam berada dkt sy..apa mksudny? kmudian dlm mimpi tsbut sy mengejar ular hitam yg lbih kecil ttpi panjang..tp ular tersebut tlepas..boleh ustaz tafsirkan?

    ReplyDelete
  21. Saya bermimpi melihat bayank ular dari pelbagai jenis dan saiz di sebatang jalan yang lurus. tetapi terdapat ramai orang di jalan tersebut dan saya ternampak salah seorang dari mereka dipatuk ular. apa maksudnya?

    ReplyDelete
  22. semalam saya bermimpi melihat 2 ekor ular seekor hitam dan seekor macam bercorak kuning.anak sulung saya cuba menarik ekor ular yg bercorak.puas saya melarangnya krn berbahaya namun anak saya tetap menariknya.tiba2 ular itu seperti marah dan ingin menyerang. saya dan suami cuba membunuh tetapi ular itu kebal. tiba2 ular itu bertukar menjadi kucing dan berjaya disembelih oleh seseorang.apakah maksud mimpi saya itu?

    ReplyDelete
  23. Saya Aza spt yg bertanya mimpi ular pd 4/6/2013 tempohari.smlm saya bermimpi ular hitam lg.tetapi kali ini seekor sahaja.saya cuba bunuh tapi dia kebal.tiba2 bertukar jadi seorg lelaki.lelaki itu dekati saya dan memegang tangan saya seperti ingin mengigit.tolonglah tafsirkan mimpi saya ini.

    ReplyDelete
  24. sy bermimpi ade dua ekor ular, sekor warna putih, sekor warna hitam. kedua2 ular tu pndang sy tp ular putih tu pergi tingglkn sy mnkla ular hitam tu patuk sy. apa petanda mmpi sy tu?

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum...saya adalah seorg wanita berumur 30an,bujang. Dari kecil saya slalu mimpi ular..tapi saya bunuh ular tsebut. Ular kecil..besar mmg saya akan bunuh. Mungkin ini bkaitan dgn fobia saya dgn ular. Cuma Ada seekor ular kontot bcahaya saya gagal bunuh kerana asyik meloncat2. Mimpi2 tu dah lama.

    ReplyDelete
  26. Saya bermimpi melihat ular berkepala 25 tp yg besar kepalanya cm ada 3
    Trus q mendapat kan ular itu di tempat api yg tak perna padam bersama pak yai beserta muridnya,bentuk ularnya hitam sperti ular tanah pd umummnya
    Trus waktu itu saat mengambilnya pak yai tu membaca"wa ulaika ,,,,,lupa gmn kepanjangannya n saat d tangkap ular itu lemas tk bertenaga tp sayang wktu itu pak yai lepas lagi ularnya,,
    Jd mimpi q itu apa yak artinya

    ReplyDelete
  27. Saya bermimpi melihat ular berkepala 25 tp yg besar kepalanya cm ada 3
    Trus q mendapat kan ular itu di tempat api yg tak perna padam bersama pak yai beserta muridnya,bentuk ularnya hitam sperti ular tanah pd umummnya
    Trus waktu itu saat mengambilnya pak yai tu membaca"wa ulaika ,,,,,lupa gmn kepanjangannya n saat d tangkap ular itu lemas tk bertenaga tp sayang wktu itu pak yai lepas lagi ularnya,,
    Jd mimpi q itu apa yak artinya

    ReplyDelete
  28. Saya bermimpi melihat ular berkepala 25 tp yg besar kepalanya cm ada 3
    Trus q mendapat kan ular itu di tempat api yg tak perna padam bersama pak yai beserta muridnya,bentuk ularnya hitam sperti ular tanah pd umummnya
    Trus waktu itu saat mengambilnya pak yai tu membaca"wa ulaika ,,,,,lupa gmn kepanjangannya n saat d tangkap ular itu lemas tk bertenaga tp sayang wktu itu pak yai lepas lagi ularnya,,
    Jd mimpi q itu apa yak artinya

    ReplyDelete
  29. saya bermimpi memasak ular dan kura2, .apa makna dia???

    ReplyDelete
  30. sy bermimpi memasak ular dan kura2...apa makna dia??/

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum....

    semalam...saya ade bermimpi tentang ular...ular ni jenis berbisa dan kecil saiznya..dalam kehidupan normal saya seorang yang sgt penggeli..apetah lg melihat ular dan cacing...tp dlm mmpi sy mlm td..sy membunuh ular tersebut sehingga terputus badanya dan kepala ular tersebut sy picit sehingga mati...dan saya buang ke gaung yang berair..kemudian setelah berpaling...saya melihat ular hitam seakan tedung yang melingkar di pokok..tapi saya melintasinya tanpa rasa takut dan ular tersebut langsung tidak menggangu saya..hanya saling melihatmemandang bila sy melintasinya...apakah mksd mmpi saya?

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum....

    semalam...saya ade bermimpi tentang ular...ular ni jenis berbisa dan kecil saiznya..dalam kehidupan normal saya seorang yang sgt penggeli..apetah lg melihat ular dan cacing...tp dlm mmpi sy mlm td..sy membunuh ular tersebut sehingga terputus badanya dan kepala ular tersebut sy picit sehingga mati...dan saya buang ke gaung yang berair..kemudian setelah berpaling...saya melihat ular hitam seakan tedung yang melingkar di pokok..tapi saya melintasinya tanpa rasa takut dan ular tersebut langsung tidak menggangu saya..hanya saling melihatmemandang bila sy melintasinya...apakah mksd mmpi saya?

    ReplyDelete