Masyarakat Islam di negara kita sedang berdepan dengan polemik dalam pendekatan 'menghayati sunnah' Rasulullah; dulunya dikatakan terlalu jumud dalam menghayati sunnah kerana penghayatan dibuat berdasarkan huraian ulama mazhab, dan kini begitu berselerak kerana ada pihak-pihak yang membuat huraian kepada ayat-ayat dan hadith hukum secara 'pandai-pandai sendiri' tanpa terikat dengan huraian yang telah diterima oleh ulama dari mazhab-mazhab yang telah lama established.
Kedua-dua pendekatan ini, (semada kelompok yang mengikut mazhab atau kelompok yang gagah untuk terus mengikut ayat dan hadith secara langsung), adalah usaha untuk menghayati sunnah, tentu adalah suatu keterlanjuran yang parah untuk kita menuduh yang kefahaman ulama mazhab itu tidak berdasarkan ayat al-Quran dan sunnah Rasul. Seolah-olah pendapat ulama dalam mana-mana mazhab ahlu as- sunnah itu tidak dibina atas dasar kefahaman ulama berdasarkan nas al-Quran dan sunnah. Yang benar-benar mengikut sunnahnya adalah golongan yang mengelar diri mereka salafi atau akhir-akhir ini menggelar diri mereka sebagai golongan athari.
Tradisi Ilmu dalam Islam agaknya berlawanan dengan sebahagian besar tradisi ilmu duniawi. Dalam Islam, ilmu yang dimiliki oleh golongan salaf as Soleh (3 generasi terawal Islam) adalah lebih jitu daripada generasi yang datang dibelakang, secara umumnya ilmu dan faham dipercayai semakin mengecup dan menurun mengikut perjalanan masa.
Di dalam sebahagian besar tradisi ilmu duniawi, ilmu dan faham semakin berkembang dan meningkat dengan perjalanan masa. Semakin baharu sesuatu penemuan dalam ilmu itu, semakin ke depanlah ia. Penemuan physics Einstein mengatasi physics Newton; huraian Stephen Hawkings tentang Relativity di anggap antara yang paling ke depan. Dan begitulah seterusnya. Penemuan baru yang diterima dan diiktiraf oleh pakar-pakar sesuatu ilmu itu akan mungkin sahaja membatalkan atau membataskan huraian hukum yang ada pada penemuan yang sebelumnya. Ianya umpama sebatang sungai yang bermula di kawasan pergunungan sebagai mataair yang sangat kecil dan berubah semakin membesar sehingga menemui muaranya di lautan (mungkin dapat dianggap unified field theory yang mampu memadukan segala hukum-hukum dalam ilmu-ilmu sains yang berbeza didiplin?). Bahkan ianya lebih bebas daripada perjalanan sebuah sungai, kerana sungai masih memerlukan sumber air dari puncanya, tetapi perkembangan ilmu sains dapat berkembang secara terputus dari sejarah percambahannya.
Bagaimanapun dalam disiplin ilmu sains terdapat tertib yang dijaga secara consensus walaupun ianya adalah ilmu yang berbentuk experimental (tajribiyyah), iaitu bukan semua pendapat individu yang terlibat dalam bidang ilmu itu akan diraikan. Pendapat-pendapat baru yang didatangkan dengan bukti-bukti yang sukar dicabar oleh mereka yang di dalam bidang itu sahaja yang akan diraikan. Terdapat standard yang perlu dilepasi oleh pengkaji sebelum pendapat dan penemuannya dikira layak untuk diterbitkan dalam journals, apa lagi untuk layak dipertimbnagkan oleh rakan sebaya di dalam bidang tersebut. Itupun masih banyak penemuan dna pendapat baru yang tidak dapat diterima oleh umum ahli-ahli dalam bidang itu.
Kiranya dalam ilmu-ilmu yang dikira sangat menggalakkan percubaan, bahkan ilmu itu sendiripun didirikan di atas dasar penemuan-penemuan daripada percubaan ahli-ahlinya, itupun masih terdapat banyak perkara-perkara yang diterima secara taqlidi. Pelajar kimia diajar tentang Periodic Table, kenapa tidak dibiarkan sahaja pelajar bahkan pensyarah menyusun sendiri kumpulan dan sifat elemen-elemen yang ditemuinya, mengikut kaedahnya sendiri pula?
Sedangkan elemen-elemen itu memang dapat diperolihi oleh para pensyarah dan pelajar.
Tetapi dalam ilmu agama, kita disyorkan oleh golongan tertentu agar menentukan hukum-hukum dari elemen-elemen agama itu sendiri, iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Saya teringat perkataan almarhum Syaikh Hamid, antara guru utama Syaikh Said Hawwa yang telah mengulas phenomena ini dengan mengatakan hasil ijtihad mereka ini (penetapan hukum oleh golongan ini) adalah celaru dan gharib untuk diterima-pakai oleh golongan abid yang berakal, apatah lagi untuk diterima oleh alim yang beramal.
Mereka berusaha untuk meremehkan golongan ulama dengan mendatangkan sesuatu perbincangan yang terpencil dalam kitab yang tertentu (bukanpun rujukan utama dalam mazhab) dan dijadikan seolah-olah ianya adalah isi utama kitab-kitab feqah mazhab. Lalu diserang perkara itu seolah-olah itulah musuh yang besar dan sangat mengancam. Umpama Don Quixote yang berkhayal dan membayangkan yang bangunan kincir angin itu adalah raksasa besar serta ganas dan dia terus menyerangnya bertubi-tubi dan lembingnya! Masyarakat kita juga punya Don Quixote, dan seperti Don Quixote dia juga ada pengikut yang setia. Don Quixote menunggang kuda, dan yang ini mungkin ada bahtera!
Dalam sains, pada awalnya kita menerima apa-apa penemuan yang telah diterima oleh ahli-ahli ilmu tersebut sebelum kita, sekiranya selepas itu kita mempunyai kelebihan faham yang mengatasi apa yang telah diterima, maka kita akan mengemukan faham itu. Sumbangan kita itu akan dijadikan tambahan kepada yang ada, atau mungkin menjadi alternatif atau menggantikan terus kepada apa yang telah diterima. Itupun dalam ilmu-ilmu sains, sebagaimana yang kerap diucapkan oleh Fritjof Chapra, What is certain is the uncertainty.
Ilmu agama adalah ilmu tentang kebenaran yang menyelamatkan (the saving truth), ilmu yang akan kita bawa bertemu Tuhan. Sudah tentu kita perlu tahu bagaimanakah peribadi ulama yang kita ingin ikuti, kita perlu lihat pengiktirafan ulama lain terhadap kewibawaan ilmunya. Adalah teramat malang untuk kita sebagai orang awam sekiranya kita meninggalkan perkataan seorang ulama (apa lagi sekiranya pendapat sekumpulan besar ulama) yang sudah diakui kewibawaannya kerana terpedaya dengan pandangan seorang dua yang belum tentu keupayaannya dalam memahami nas-nas agama dan belum tentu mempunyai sifat wara dalam menjalani kehidupan mereka.
Seperkara yang agak jenggel tentang kelompok ini ialah sikap mereka yang sangat kritikal terhadap perkataan-perkataan ulama dalam mazhab tetapi mereka dapat menelan dengan mudah (sebenar bertaqlid) kepada pandangan-pandangan ulama yang mempunyai kecenderungan seumpama mereka. Mereka tidak banyak soal, hal mereka ini jelas terpamir dalam sikap mereka terhadap persoalan hukum feqah dan juga di dalam tarjih riwayat dan kedudukan sesebuah hadith. Ada yang menerima perkataan Syaikh Nasiruddin alBani berkenaan hadith secara bulat-bulat, sehingga keputusan alBani sekan-akan mutlak dan mengatasi apa-apa yang dicatit oleh ulama hadith sebelum dan selepasnya. Bukankah ini juga sikap taqlid yang patut dihindari oleh mereka?
Satu perkongsian ilmu yang baik..
ReplyDeleteBarakaLLAHu Fik...
Mohon keizinan untuk copy artikel tuan N paste di blog ana..
salam, nice blog...rapakan ukhwah...jom bertukar link dgn sy http://tamanbudi.blogspot.com
ReplyDelete