Orang tua kita menyebut dalam kata-bidalan mereka: "bapa kencing berdiri, anak kencing berlari". Maksudnya kalau orang yang dianggap sebagai orang tua, tempat kita mencari panduan dan petunjuk telah melakukan sesuatu yang tidak wajar, maka apakah yang kita dapat harapkan sikap dan pendirian daripada anggota masyarakat yang awam .
Al-fadil Datok Ustaz Muhammad Daud al-Iraqi, mantan Ketua Dewan Ulama PAS serta al-Fadil Datok Dr. Harun Din pemegang Timbalan Murshidul 'am PAS ketika menjawab kemusykilan tentang kenyataan mereka yang disifatkan fitnah ke atas peribadi dan maruah orang lain, kedua-duanya seolah-olah sekata dalam kesepakatan dalam jaqwaban mereka yang mereka tidak bermaksud memfitnah sesiapa, hanya kenyataan mereka itu adalah sekadar peringatan dan penjagaan daripada sifat buruk itu yang mungkin terjadi.
Kaedah usul feqah mana yang mereka guna? Sikap hazar mana yang menghalalkan mereka mengeluarkan kenyataan yang sebegitu lancang tanpa bukti walaupun mencarikkan maruah orang lain ? Adakah ini sikap golongan ulama yang layak menjadi pewaris Nabi? Adakah ini sikap ulama yang mesti diberi kepercayaan untuk memimpin ummah?
Bagaimana agaknya sekiranya ada orang yang menyebarkan berita kononnya Dr.Harun Din ada skandal dengan pesakit mental yang kerasukan hantu yang datang berubat di Daru as-Syifa'-nya? Dan apabila disoal, si pembuat cerita itu dengan selamba meminta maaf seraya berkata "saya hanya bimbang takut-takut hal yang sedemikian akan terjadi, memandangkan terdapat pengamal perubatan tradisional (tok bomoh macam Dr. Harun din) yang ada skandal dengan pesakit, saya tidak tuduh Dr. Harun, kalau beliau terasa, saya minta maaf "
Begitulah juga halnya dengan maruah dan nama baik orang lain, Islam tidak mengajar kita untuk melakukan perbuatan salah yang sedemikian walaupun kita tidak bersetuju dengan orang itu. Berlakulah adil! Dr. Harun Din dan Ust. Mat Iraq tidak ada lesen untuk melakukan perkara tersebut, tanpa dithabitkan salahnya, dan wajib mereka bertaubat.
Al-fadil Ustaz Mat Iraq mengatakan sekiranya ulama diberi peluang untuk memimpin, maka akan terserlahlah kebolehan mereka. Ustaz Mat sebenarnya telah diberi cukup cukup peluang untuk menyerlahkan kebolehan pimpinannya kerana beliau telah diberi peluang untuk memimpin PAS baik di peringkat kawasan, negeri dan pusat. Apalagi hasratnya agat presiden, timbalan presiden dan salah seorang daripada naib-presiden mestilah ulama telah tercapai. Masyarakat Malaysia, khususnya orang Islam apalagi penyokong PAS sekarang menanti untuk melihat kebenaran kata-kata Ustaz Mat Iraqi.
Ustaz Mat Iraq digelar Iraqi bukan sahaja beliau belajar diBaghdad, Iraq tetapi juga diharapkan paling kurang beliau mempunyai kelakian semacam mantan presiden Iraq, Saddam Hussein, yang menghadapi hukuman mati dengan tabah dan berani. Bukan semacam penduduk Iraq di zaman Sayyyidina Hussein, mereka mendesak dan meminta agar Saiyyuidina Hussein mendatangi mereka, mereka akan menyokong beliau tetapi apabila Saiyyidina Hussein terkepung ketika dalam perjalanan menuju mereka di Karbala, mereka tidak menolong Saiyyidina Hussein dan ahli keluarga Rasulullah yang terkepung itu.Itu sikap yang tercela!
Dr. Harun Din memang dipercayai sebelum ini oleh anggota masyarakat, sekiranya Dr. Harun Din kata ada kumpulan jin yang nak kenderaan bus atau truck untuk berpindah tempat, walaupun seorangpun dari ahli anggota masyarakat yang nampak jin tersebut, tetapi mereka percaya kepada kata-kata Dr. Harun Din. Kalau pihak hospital meng-diognos melalui ujian-ujian yang tertentu yang seorang pesakit itu sebagai pesakit TB, tetapi Dr. Harun Din mengatakan pesakit tersebut sebenarnya kena santau, keluarga sanggup mengeluarkan pesakit itu dari hospital untuk dibawa berubat kepada Dr. Harun Din. Walaupun mereka tidak nampak kuman TB mahupun racun santau, tetapi mereka lebih percayakan Dr. Harun Din daripada apa yang dianalisa oleh para doktor melalui simptom-simptom yang mereka temui.
Saya masih ingat kali pertama saya mendapat peluang menatap wajah Dr. Harun Din, ketika itu beliau terlantar di Hospital Sri Pantai kerana terkena serangan jantung, hal ini berlaku pada akhir tahun 1980'an. (ketika itu masyarakat kita sibuk membincangkan fenomena mushaf al-Quran kehilangan tulisan ayat-ayat al-Quran).
Dr. Harun Din kelihatan masih lemah, dan beliau menunjukkan seakan ada tanda goresan dalam bentuk garisan yang memanjang di dadanya. Beliau mengatakan dalam pengalaman separuh sedar, seakan-akan dadanya telah dibedah oleh makhluk tertentu. Bagaimanapun kesihatan beliau beransur pulih selepas pembedahan itu. Saya kemudiannya mendapat berita pembedahan separuh sedar itu hilang kesannnya, Dr. Harun Din kemudiannya ke Australia untuk dibedah oleh doktor-doktor dari kalangan manusia di sana.
Saya tidak sedikitpun terbetik di hati untuk mempersoalkan kesahihan pengalaman yang dilalui oleh Dr. Harun Din dan saya sendiri menjadi saksi atas tanda-tanda goresan di dada beliau itu, tetapi kenapa sekarang Dr. Harun Din perlu merungkai dan meruntuh kepercayaan yang telah sekian lama dibina? Kenapa Dr.Harun Din perlu turun kepada taraf membuat tohmohan kepada orang lain secara palsu dan bacul serta kemudian bersembunyi di sebalik mainan kata-kata seakan-akan itu adalah sebenarnya nasihat?
Kalaulah tokoh-tokoh ulama sebesar nama Dato'Prof Dr. Harun Din dan Dato' Ustaz Muhammad Daud al-Iraqi yang sebutan huruf dal-nya berbunyi arab itupun sanggup 'kecing berdiri', bagaimanalah kita orang awam yang menjunjung slogan pimpinan ulama kencing? Alamatnya kita kencing berlari sambil mengejar pelangi!
No comments:
Post a Comment