Kematian Teoh Beng Hock telah menjadi tajuk utama dalam perbincangan rakyat negara kita. Bagaimana dia mati, semada dia membunuh diri atau dia dibunuh, atau dia terbunuh secara tidak sengaja?.
Krisis yang berlaku di dalam sistem berkerajaan di negara kita berpunca daripada terhakisnya keyakinan dan kepercayaan, trust , rakyat kepada institusi-institusi kerajaan. Episod ini bermula sejak 1998 lagi, iaitu apabila kes DSAI dibicarakan di mahkamah. Rakyat melihat dan menilai bagaimana pihak kerajaan, daripada polisnya, pejabat peguam negara dan hakim telah bertindak. Sebagai contoh, untuk sekian harinya anggota polis memikul tilam yang mempunyai bukti DNA masuk keluar daripada bangunan mahkamah, kemudian bukti itu diputuskan sebagai tidak relevan. Tarikh DSAI dituduh meliwat Azizan juga berubah-ubah.Mahkamah kita sangat meraikan perubahan-perubahan dalam tuduhan dan pembuktian oleh pihak pendakwa.
Keyakinan rakyat kepada institusi kerajaan belum pulih, walaupun untuk sedikit masa rakyat telah menaruh kepercayaan kepada Pak Lah pada awal pemerentahannya untuk mengembalikan integriti kepada institusi-institusi kerajaan. Tetapi Pak Lah sendiripun tidak berakhir sebagai Mr. Clean.PM Najib mengantikan Pak lah dalam menerajui negara dalam suasana yang perit, bukan sahaja imej kerajaan yang tercalar, bahkan imej PM Najib sendiripun teruk terjejas. Perspektif umum menghala untuk mengaitkan PM Najib dengan pembunuhan kejam menggunakan c4 Altantayu, komisyen pembelian senjata oleh kementerian pertahanan. Sehingga hari ini PM Najib belum berjaya merungkai kaitan tersebut, bahkan diamnya itu menguatkan lagi sangkaan masyarakat awam yang memeng PM tidak berupaya untuk membersihkan dirinya daripada tuduhan-tuduhan yang dilemparkan.
PM Najib memulakan tindakan populis dengan memperkenalkan konsep 1 Malaysia, sayonaralah kepada pendekatan Islam Hadari Pak Lah yang mungkin dianggap eksklusif oleh penduduk bukan Islam. Hasil penyelidikan mengatakan tindakan-tindakan awal PM Najib adalah effectif, ia menunjukkan terdapat peningkatan ketara kepada sokongan yang diterima oleh PM Najib. Nampaknya keyakinan rakyat mula diraih semula walaupun ianya agar tercemar dengan pengambilan semula kerajaan Perak secara hambar daripada semangat demokrasi.
Ketika penduduk bukan Melayu mula mahu berjinak semula dengan kerajaan, tiba-tiba perkembangan yang menggalakkan ini dirosakkan dengan teruknya oleh berita kematian trajis Teoh Beng Hock. Wajah institusi kerajaan kembali diselaputi topeng zalim, kasar dan ganas. Luka lama berdarah kembali.Hampir tiada rakyat yang berfikiran kritikal dapat menerima Teoh Beng Hock membunuh diri, sekurang-kurangnya setakat dalih-dalih yang telah diketengahkan oleh institusi kerajaan dan pemimpin kerajaan adalah terlalu rapuh untuk dipertahankan.
Kewarasan ternampak semula, hanyalah apabila PM Najib sekembali dari Masir mengumumkan penubuhan Suruhanjaya di Raja dan Inkuis untuk menyiasat kes ini. Sudah tentu ramai yang tidak berpuas hati dengan setakat mengadakan inkuis terhadap kes sebab kematian Teoh, tetapi sekurang-kurangnya di situ terdapat kewarasan, PM Najib menyebut Teoh Beng Huat, sebagai Saudara Teoh dan berjanji akan memaklumkan sendiri keputusan Suruhanjaya kepada keluarga Teoh itu memang boleh meninggalkan kesan yang positif.
Dalam suasana kemualan rakyat terhadap institusi esekutif kerajaan yang tidak dilihat mereka sebagai non-partisan, dan dalam suasana kematian trajis Teoh, maka Datuk Nizar turut hadir dalam majlis memperingati (memprotes) kematian Teoh, beliau telah memegang sebatang lilin sebagaimana yang dilakukan hadirin lain.
Perbuatan Datuk Nizar, yang memang sebelum ini kerap kelihatan gopoh dan kurang sikap sebagai tokoh negarawannya, telah dikritik oleh Dato. Dr. Mahmud Zuhdi . Mengikut Dr. Mahmud, Dato' Nizar terlibat dalam upacara keagamaan orang-orang bukan Islam. Sekurang-kurangnya kita boleh menarik nafas lega, Dr. Mahmud dengan kenyataannya ini menunjukkan keprihatinannya terhadap kemurnian aqidah dan amalan Islam, selama ini kita kerap melihat Dr. Mahmud mengambil sikap lunak terhadap pemimpin dan dasar pihak berkuasa terutamanya di era Islam Hadari . Rupa-rupanya Dr. Mahmud masih ada sikap kritisnya!
Eluklah, agar tidak ada lagi selepas ini pemimpin Islam yang membina patung-patung besar walaupun bukan untuk disembah seperti helang besar di Langkawi, tiada ada lagi pemimpin yang memberi hormat takzim di depan tugu-tugu peringatan. Maklumlah nampaknya pemimpin UMNO sangat-sangat berkenan hati dengan fatwa Dr. Mahmud khususnya yang ini.
Hanya kita masih bertanya, apakah menghidupkan lilin itu adalah amalan keagamaan? Sekiranya sekadar adat-resam, sejauh manakah kita boleh raikan adat-resam sesuatu bangsa itu?
Adakah kita mahu seketat Syaikhu al-Islam Ibnu Taimiyyah dalam huraiannya yang terdapat dalam kitabnya Iqtida ila as-Sirat al-Mustaqim? Kita orang Islam dilarang dari menyerupai orang musyirikin dan 'ajam dari semua segi, termasuk pakaiannya, cara makannya, budaya hidupnya . Walaupun begitu, saya rasa Uncle SM Idris dari CAP dan Cikgu Azmi Hamid dari TERAS akan menyokong perlaksanaan saranan Syaikhu al-Islam ini tanpa banyak bantahan. Dr.Asri Zainal Abidin dan Dr.Mahmud belum tentu dapat menerima saranan Imam Ibnu Taimiyyah dalam soal ini dengan lapang dada sebagaimana agaknya dapat diterima oleh Uncle Idris dan Cikgu Azmi
No comments:
Post a Comment