Monday, September 7, 2009

Kepala Lembu di Seksyen 23: antara keghairahan & rasionaliti

Nampaknya cerita memijak kepala lembu akan berpanjangan lagi. Menteri Dalam Negeri, Dato Hishamuddin sudah beberapa kali bertukar angin. Mula-mula dia membuat kenyataan jangan cuba babitkan UMNO dan pasukan polis dalam kes ini. Kemudian dia sendiri (yang juga naib priseden UMNO dan menteri yang bertanggung jawab daklam urusan kepolisan) telah membuat perjumpaan dengan persatuan penduduk yang membantah pembinaan kuil dan sebahagian mereka terlibat dalam perarakan tersebut. Kemudiannya dia mengatakan dia faham kemarahan penduduk setempat, kerajaan Selangur lah yang sebenarnya tidak prihatin. Kepala lembu itu mengikut beliau adalah simbolik kebodohan tindakan kerajaan Selangor bukan bermaksud menghina ajaran Hindu!.

Tiba-tiba pihak yang memijak kepala lembu diakatakan akan didakwa, kenyataan resmi tentang perkara tersebut dikeluarkan oleh peguam negara sendiri. Mujurlah juga Dato Hishamuddin dipindahkan oleh PM Dato Najib dari Kementerian Pelajaran ke Kementerian Dalam Negeri! (ya perpindahan dari kementerian yang dilihat menekankan penggunaan aqal -fikiran kepada kementerian yang banyak mengguna muscle dan penguatkuasaan)

Apakah layak kuil Hindu dibina di kawasan majoriti penduduk Islam?. Tentu agaknya tidak sesuai, penduduk muslim di situ akan rimas dengan amalan-amalan keagamaan jika dibuat secara terang-terangan, begitu jugadengan kehadiran sami-sami hindu di kawasan mereka. Apa lagi menjelang hari-hari kebesaran Hindu apabila jalan-jalan di depan rumah mereka akan dipenuhi oleh kereta -kereta pengunjung kuil tersebut. Ketegangan masyarakat mungkin timbul di belakang hari.

Dalam ajaran Islam memang sangat jelas memberi tekanan kepada kebebasan beragama untuk mereka yang tidak menganut agama Islam. Kita pula, sebagai penganut Islam diajar agar memusuhi segala bentuk kemaksiatan, dan kemuncak segala kemaksiatan ialah kesyirikan. Keberhalaan adalah simbol zahir yang teratas bagi segala kesyirikan tersebut. Haram bagi kita reda dengan sebarang kesyirikan; walaupun pada masa yang sama kita mengakui kebebasan beragama bagi penganut agama-agama yang lain dan kita tidak memaksa agama kita ke atas mereka.

Kita adalah ummah dakwah, kita mengajak diri kita dan manusia lain agar keluar dari kegelapan syirik kepada cahaya tauhid. Kita sepatutnya menyediakan suasana kondusif dalam persekitaran kita agar penganut agama lain dapar melihat keindahan dan kebenaran ajaran tauhid. Kita tidak boleh membiarkan dan mempertahankan kesyirikan dan kesesatan tanpa usaha mencerahkan ke arah kefahaman terhadap Islam.

Rasulullah meninggalkan kepada kita contoh yang terbaik, dalam ajaran baginda , kita ditunjukkan bahawa kita tidak boleh memaksa-maksa Islam kepada penganut agama lain, mereka bebas membuat pilihan sendiri. Kita juga sangat sedar yang Rasulullah begitu gigih menyeru dan memahamkan mereka kepada ajaran tauhid, baik secara lisan mahupun secara bertulis. Hingga al-Quran menyebut "Ajak kepada (agama)Allah dengan hikmah dan peringatan yang baik dan berdiskusilah dengan mereka (yang bukan muslim) dengan cara yang lebih baik". Komitmen Rasulullah dalam usaha dan keberkesanan dakwah ini begitu tinggi, sehingga Allah memperingati baginda yang janganlah begitu kecewa apabila terdapat dari kalangan yang musrikin yang menentang dan tidak menyahut dakwah Islam, kerana yang berkuasa memberi hidayah kepada manusia itu adalah Allah sahaja. Tugas baginda dan tugas kita sebagai ummah baginda ialah mengoptimakan kerja-kerja dakwah.

Rationaliti yang digunakan oleh sebahagian individu untuk menunjukkan Islam sebagai ideologi kemasyarakatan (bukan dari aspek aqidah dan ibadah) dapat diterima oleh semua pihak adalah fahaman yang perlu dilihat semak semula. Pada asasnya Islam datang sebagai agama, sebagai satu-satunya agama yang yang sah di sisi Allah, satu-satunya agama yang menjamin kesejahteraan di akhirat kelak. Tidak ada tolak-ansur dalam fahaman ini di kalangan ummat Islam. Ianya eksklusif.

Tidak mungkin Islam yang mengajar kita agar hidup harmoni dan toleransi itu, akan membiarkan penentang-penentang tauhid bermaharajalela. Kita sedar dalam kitab bab Jihad dicatitkan bahawa semasa perang sekalipun rumah-rumah ibadat agama lain, orang-orang agama (padri, sami dan rahib), wanita dan kanak-kanak yang tidak bersenjata tidak akan diperangi. Dan apabila Islam menguasai sesuatu daerah, biasanya pemerentah Islam akan membiarkan syiar-syiar agama sebelumnya kecuali yang sangat significant, umpama Agya Sophea di Istanbul yang telah ditukar menjadi masjid oleh Sultan Muhammad al-Fateh. (Bagaimana bagi Semenanjung Arab, semua syiar-syiar agama lain telah dihilangkan kerana seolah-olah seluruh semenanjung itu adalah kawasan mutlak dan utama bagi agama Islam) .Kita seboleh-bolehnya mahu semua manusia selamat aqidah mereka, sejahtera di akhirat kelak. Kita percaya dengan penuh keyakinan yang keselamatan dan kesejahteraan itu hanyalah ada pada Islam. Tetapi Allah-lah yang memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Janganlah nilai sokongan mereka yang diraih di atas kertas-kertas undi itu mengatasi nilai tugas utama ummah ini, sebagai ummah dakwah. Alangkah sempitnya mana-manapun kerajaan dunia ini apabila berbanding dengan keluasan rahmat dan ganjaran Allah.

Perkara-perkara yang merupakan syi'ar sangat ditekankan oleh ajaran Islam, umpamanya kewajiban sembahyang berjamaah. Tidak terlepas kewajiban jamaah bagi sesuatu qariah dengan adanya orang yang menunaikan sembahyang berjamaah di rumah masing-masing, sembahyang jamaah mesti di dirikan di tempat yang zahir serta dapat di datangi oleh mana-mana orang. Syiar agama mestilah dihidupkan di bumi Islam.

Hanyalah kes kuil di Seksyen 23 ini menjadi isu besar dan sensasi kerana ianya berlaku di Selangur, negeri yang ditadbir oleh Tan Sri Khalid, seorang bekas usahawan yang terbilang, yang bukan seorang ulama. Sedangkan di Kelantan yang negerinya majoriti rakyatnya rata-rata muslim telah mempunyai patung Buddha duduk dan Buddha berdiri , dikatakan antara yang terbesar di Asia. Semasa pemerentahan UMNO dahulu, patung Buddha tidur yang terpanjang telah dibina di Kg. Beruk, Tumpat .Di zaman pentadbiran ulama PAS yang berslogankan Membangun Bersama Islam, patung Buddha pun juga telah bangun di Tumpat dan Bachok ! Itulah elemen yin-yang yang kerap terzahir dalam masyarakat Kelantan.

Bahkan masyarakat kecil Hindu di Kota Bharu juga telah membina Kuil mereka di Jalan Hamzah, pembinaan ini tanpa mendapat sebarang bantahan daripada penduduk. Secara amnya , kita tidak boleh menghalang penganut agama lain daripada mengamalkan ajaran agama mereka serta kita perlu membesarkan syiar-syiar agama kita di bumi Islam ini. Syiar Islam mesti berada di atas tanpa dapat diatasi.

Kita mesti membantah paling kurang dengan hati kita terhadap perbuatan menghina syiar agama lain secara biadab seperti memijak kepala lembu dalam protes pembinan kuil Hindu tersebut. Kita mesti membantah penggunaan bahasa dan gaya biadab yang ditunjukkan oleh segelintir penentang pembinan kuil tersebut dalam majlis daiolog bersama YAB Menteri Besar dan pembesar-pembesar lainnya. Islam mengajar kita agar berani dan mengucapkan kalimah-kalimah kebenaran bukannya bersikap biadab dan memaki-hamun, lagi parah ianya dibuat atas semangat yang dikatakan didorong oleh sentimen Islam yang mengajar akhlaq dan Melayu yang terkenal dengan sopan-santunnya serta semua ini sanggup dilakukan di dalam bulan Ramadan yang mulia.



Marilah kita jaga kemurnian ajaran agama kita dari dicemari oleh orang-orang yang bermulut celupar dan berakhlaq kasar serta dari kerakusan untuk mendapat sokongan yang berbentuk keduniaan, apa lagi apabila kita isytiharkan usaha-usaha kita itu atas nama perjuangan menegakkan agama!

2 comments:

  1. FAKTA TAPAK LOKASI KUIL DI SEKSYEN 23:
    1. BERDEPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2 YANG TELAH DIBINA SEJAK 2005 DAN TELAH DIGUNAKAN OLEH KANAK2 UTK BERMAIN. ADA BASEBALL COURT, BUAIAN, GELONGSOR KANAK2, COURT UTK SEPAK TAKRAW DAN TEMPAT DUDUK SERTA WAKAF. TAMAN PERMAINAN KANAK2 INI CUMA DI SEBERANG JALAN DARI TAPAK LOKASI KUIL.
    2. BERDEKATAN DENGAN DEWAN SERBAGUNA.
    3. BERDEKATAN DENGAN RUMAH2 DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF.
    4. TERDAPAT SATU TADIKA ISLAM DI JALAN BONUS DAN SATU TASKA PROTON DI JALAN TARIF.

    PERJALANAN KE LOKASI KUIL DARI SIMPANG MASUK KE SEKSYEN 23:-
    1. SESEORANG PERLU MELALUI JALAN BONUS DAN TADIKA ISLAM TERSEBUT TERLETAK DI PENGHUJUNG JALAN BONUS.
    2. KEMUDIAN BELOK KIRI, SESEORANG AKAN MELALUI TASKA PROTON, DEWAN SERBAGUNA, TAPAK PERMAINAN KANAK2 SEBELUM SAMPAI KE LOKASI KUIL.
    SILA DATANG SENDIRI DAN TENGOK DI MANA SEBENARNYA TAPAK LOKASI KUIL TU.
    FAKTA TAMBAHAN :
    1. AGAMA HINDU MENGAMALKAN AMALAN PEMUJAAN.
    TUAN PUAN SANGGUP KE TENGOK ANAK2 ORANG MELAYU ISLAM DISAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA SETELAH BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN KANAK2 TERSEBUT YANG BERDEPAN DENGAN KUIL TERSEBUT???!!! ITU BELUM TERMASUK BAYI2 ORANG MELAYU ISLAM YANG DIJAGA DI TADIKA ISLAM DAN DI TASKA PROTON. ITU JUGA BELUM TERMASUK ANAK2 JIRAN KAMI YANG TINGGAL DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF!!!
    LIHAT SAJA SEKOLAH AGAMA YANG BERSEBELAHAN DENGAN KUIL DI KLANG, RAMAI PELAJAR KENA HISTERIA. ITU SEKOLAH. HABIS SEKOLAH, BOLEH BALIK RUMAH.
    KALAU KENA SAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA DI DALAM KWS PERUMAHAN YANG DIDIAMI SENDIRI, BUDAK2 NI NAK PERGI KE MANA? BALIK KE RUMAH RODZIAH ATAU KHALID SAMAD???
    2. SEJARAH PEMBINAAN KUIL, ‘DARI SEKECIL2 BUSUT BOLEH ‘HIDUP’ MENJADI SEBESAR2 MINI MARKET JIKA TIDAK DIBENDUNG. BILA DAH LEBIH BESAR DARI RUMAH TERES, TAK PAYAH NAK BANYAK CAKAP. MENYESAL PUN DAH TAK GUNA!!!
    3. AKAN BERLAKU MASALAH ‘PARKING’ TERUTAMA PADA WAKTU KERAMAIAN DAN PERAYAAN. BILA TIADA PARKING KOSONG, TUAN PUAN FIKIR DIORANG NAK PARKING KAT MANA SEPANJANG2 JALAN DARI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF TU? DEPAN RUMAH RODZIAH? DEPAN RUMAH KHALID SAMAD? SAMBUTAN PERAYAAN YANG DIADAKAN PULA BERMULA DARI LEWAT PETANG HINGGA LEWAT TENGAH MALAM!!! CONTOH TERDEKAT PERGI TENGOK SENDIRI DI SEKSYEN 19 & SEKSYEN 25. NAK JAUH SIKIT, PERGI KE TAMAN GREENWOOD ATAU TAMAN BOLTON DI BATU CAVES SAMPAI BOLEH NAMPAK GOLDEN STATUE TU DARI JAUH, BELUM PERGI DEKAT LAGI.
    4. KAMI SUDAH LAMA BERSABAR DENGAN PERANGAI INDIA MABUK DARI SEKSYEN 25 YG DTG MEMBELI MINUMAN KERAS DI 99 SPEEDMART DI SEKSYEN 23. MINUM DAN MABUK SATU HAL. SATU HAL LAGI, BOTOL2 ARAK TU DICAMPAKKAN DAN DIBIARKAN BERSEPAH2 DI TENGAH JALANRAYA. SURAT2 BANTAHAN DAH BANYAK DIHANTAR TAPI HABUK TAK DILAYAN OLEH PARA PEMIMPIN ISLAM!!!SEKARANG NI PUN INDIA2 MABUK TU MELEPAK2 DAN BARING2 DI WAKAF DI TAMAN PERMAINAN. ADA KE BUDAK YANG NAK BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN TU KALAU ADA INDIA2 MABUK DI SITU???
    KALAU KUIL TU DIBINA DI SEKSYEN 23 YANG BEREPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK, TUAN PUAN FIKIR APA AKAN JADI???
    AKHIR SEKALI, KEPADA YG SUKA MENGHENTAM PENDUDUK SEKSYEN 23, SILALAH OFFER KAT KHALID SAMAD, RODZIAH & TOKEY KUIL SUPAYA KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWS PERUMAHAN RUMAH TUAN PUAN SUPAYA KAMI DAPAT HIDUP DENGAN AMAN DAMAI. TERIMA KASIH.
    -ehsan

    ReplyDelete
  2. To the Muslims who loves to sing the ‘toleransi song’, WOULD you be singing the same ‘toleransi song’ should the govt decides to relocate the said temple or any other worshipping place for that matter to your residential area or WOULD YOU BE SINGING A DIFFERENT TUNE ALTOGETHER???

    Maaf Zahir Batin. Semoga kita mendapat hidayah & perlindungan dari ALLAH YANG MAHA ESA. INSYAALLAH. Selamat Hari Raya Aidil Fitri.
    -ehsan

    ReplyDelete