Friday, October 2, 2009

Adakah Yang Digelar Aqidah Orang Politik?

Tidak lah kerap saya mengikuti tulisan Raja Petra, bagaimanapun dalam salah suatu tulisannya yang agak baru, saya telah menemui istilah yang selama ini saya teraba-raba. Beliau membezakan antara poltical activist daripada politician. Lebih kurang yang saya garap, Political activist adalah individu yang berminat untuk melihat perubahan (ke arah kebaikan) berlaku di dalam masyarakat , sementara politician adalah individu yang berminat untuk mendapatkan kuasa politik (semada untuk dirinya atau kelompoknya). Kedua kelompok ini mungkin berkongsi (over-lapped) di beberapa aktiviti dan pandangan, dalam hal-hal yang lain (terutama tentang kepentingan dan matlamat memegang kuasa serta keutamaan dari segi nilai dan faham) mereka berbeza jauh.

Agaknya secara kasar, politician akan berusaha melaksanakan kebaikan dan untuk kelihatan baik demi mendapat serta mengekalkan kuasa. Political activist mengkhayalkan perubahan atau pengekekalan politik diperlukan untuk
melaksanakan kebaikan . Jadinya perbezaannya adalah semada kebaikan itu dijadikan jalan atau dijadikan matlamat. Mungkin sahaja bagi politician mereka tetap mengatakan matlamat terakhir mereka juga adalah kebaikan, tetapi secara praktisnya kebaikan mereka tidak berakhir di situ, kecuali untuk meraih sokongan. Selepas mendapat sokongan, ramai daripada kalangan mereka, tanpa mengira parti, tidak mengutamakan kebaikan demi kebaikan, hanya kebaikan untuk meraih lebih kuasa .

Teringat saya tentang apa yang ditulis tentang Imam Hassan al-Banna dalam salah suatu muktamat adalah dua perkara yang berbeza jauh. Ada keduanya berjumpa pada seseorang dan ada kalanya seorang ahli politik dengan sepenuh makna tetapi dia bukan ahli mana-mana parti. Dan ada ahli parti dengan sepenuh makna tetapi dia tidak tahu tentang politik apa-apapun.

Politik pernah digambarkan sebagai sesuatu yang sangat sangat central dan sesuatu yang tidak dapat tidak dalam agama. Sebagai contoh apa yang dinyatakan oleh Haji Hadi dalam amanat-nya yang masyur itu dan juga kenyataan-kenyataan pemimpin PAS yang lain.

Sehingga seakan-akan ada gambaran dalam masyarakat yang politik itu mempunyai huraian aqidahnya yang tersendiri. Antaranya huraian aqidah sunni, athari, shi'ah, muktazilah(rasionalis yang melampau) tidak lagi dianggap pokok-pokok fahaman yang perlu digarap, dilurusi dan diselaraskan, tetapi memberi sokongan kepada mana-mana parti politik itu yang dianggap memperjuangkan sesuatu cita-cita politik itulah syarat terasas untuk dapat berkongsi apa yang dianggap perkara aqidah. Seakan-akan duduk dalam sebuah organisasi parti yang sama itu bererti berkongsi aqidah yang sama, atau lebih dahsyatnya rosaklah aqidah seseorang sekiranya tidak bersama menyokong parti-parti tertentu..

Sekiranya terdapat dua parti politik yang berbeza yang mempunyai inspirasi politik serta perlembagaan yang hampir sama; maka kedua parti itu tetap akan diasingkan 'aqidah' mereka berdasarkan faktor adakah mereka bersama-sama dengan kita dalam pakatan percaturan politik atau menentang kepentingan kita. Yang menentang kita itu maka aqidahnya salah.....


Orang parti juga biasanya menjatuhkan hukum ke atas seseorang berdasarkan penonjolan semasa seseorang itu, misalnya hukum ke atas Ibrahim Ali. Sudah tentu hukum penilaiannya bukan atas nilai-nilai dan gaya yang intrinsic yang kekal bersama Ibrahim Ali walaupun di parti mana dia berada; tetapi Ibrahim dihukum kerana positioning-nya dan peranannya yang semasa itu. Ibrahim dalam BERJASA, kemudian UMNO, kemudian S46, kemudian UMNO lagi, kemudian hampir PKR, kemudian BEBAS rakan PAS, kemudian BEBAS condong ke UMNO lagi.

Mungkin nilai dan gaya Ibrahim tidak pernahpun berubah, mungkin aqidah dan fahaman Ibrahim tetap kekal sama, pragmatisme-nya memang begitu, mungkin keutaamaan Ibrahim dan strategy-nya tetap serupa, yang berubah hanyalah positioning-nya dalam kancah politik. Kenapa aqidah Ibrahim perlu dijatuhkan hukuman berbeza-beza , sekan-akan mengikut lompatannya? Kalau perlu diberi hukum, sepatutnya dinilai kegemarannya dan kebolehannya untuk melompat dan menyesuaikan diri dalam watak yang berbeza. Adakah bakatnya itu terserlah dalam mana watak mana sekalipun yang dijalaninya, kenapa dia perlu dihukum atas watak-watak yang dilakuninya?. Contohnya P.Ramli di era 60'an dan Rosyam Noor sekarang ini adalah dua pelakun yang berbakat besar, itulah sepatutnya hukuman yang kita simpulkan tentang mereka, jangan adili dan dihukumi P.Ramli dan Rosyam Noor berdasarkan pendirian watak-watak yang dilakuni oleh mereka. Ada kala mereka lakunkan watak garang, ada watak kelakar dan ada watak sedih, memang watak mereka berbeza mengikut jalan cerita tetapi bakat, kebolehan dan gaya penampilan mereka tetap mempunyai persamaan.

Kecelaruan dalam memahami dan menghayati huraian agama dalam konteks kepartian inilah yang menyebabkan Badiuzzaman Said an-Nursi menjauhi politik kepartian. Inilah juga membina sikap Maulana Abu Hassan an-Nadwi terhadap aktiviti politik.

Ikhwan al-Muslimin telah menjelaskan dengan terperinci pada website Ikhwan on-line yang parti tajaan mereka bukanlah parti agama, tetapi 'civil party', dengan maksud dalam skop politik ianya mendukung butiran perlembagaan nasional dan tidak mengaitkan hukum-hukum agama dalam meraih sokongan. Mereka mengakui parti mereka berinspirasikan ajaran Islam dan budaya rakyat Masir. Keanggotaannya terbuka kepada golongan muslim dan bukan muslim. Cita-cita mereka untuk mendirikan agama dalam masyarakat akan diteruskan dalam kerja-kerja dakwah mereka di atas platform Ikhwan al-Muslimin, dan bukannya platform parti politik mereka. Mereka membuat garis pemisah antara kegiatan dan matlamat parti mereka yang dihadkan oleh butiran perlembagaan dan peraturan negara daripada kerja-kerja dakwah yang tidak mempunyai sempadan.

Berbalik kepada penyertaaan seseorang dalam mana-mana organisasi parti, bolehkah kita bersikap lapang dada:

1- ada orang yang menyertai parti kerana peluang sumber kekayaan, sebagai contoh, untuk kontrak projek atau untuk konsesi balak.

2-ada orang menyertai parti kerana ruang dimanafaatkan untuk kebajikan, sebagai contoh: untuk menerapkan nilai dan amalan yang baik dalam masyarakat atau untuk mendukung cita-cita menegakkan sistem Islam dalam masyarakat.

3-ada orang menyertai parti kerana takut kena tukar tempat kerja atau takut diboikot oleh ahli kariah masjid. Ada orang menyertai parti kerana pemimpin parti tertentu itu berkenan di hati atau kerana ahli keluarganya memang penyokong parti tertentu.

4-Ada orang menyertai parti kerana ada orang lain yang tolong daftarkan keahliannya atau kerana mendapat imbuhan dari parti tersebut.

5-Ada orang menyertai parti kerana perjuangan bangsa atau perjuangan agama, atau perjuangan keadilan serta persamaan walaupun parti-parti mereka itu dari segi amalannya tidaklah selantang cakap-cakap mereka.

6-Ada orang menyertai parti kerana mahu masuk syurga atau mahu terus kekal merdeka atau mahu hak-hak asasi terus dibela

7-Ada orang yang tidak ingin menyertai mana-mana parti, tidak juga menyokong mana-mana parti.Kalau di Indonesia dipanggil GOLPUT (golongan putih) Harapnya golonngan ini tidak ramai kerana kalau mereka ramai sukarlah sedikit calon wakil rakyat untuk duduk selesa dan dipuja!

Jadi apa bentuknya aqidah orang politik, apa bezanya dengan aqidah orang tidak politik? Kecuali pada kebanyakan halnya ialah pada peluang dan kesempatan.......

No comments:

Post a Comment