"I have mentioned this many times, if those who cannot accept our policies can show me what is wrong with Islam, then, I personally will reject Islam. If you cannot give proof then I have no reason to leave the religion" he said after officiating a single mothers convention here yesterday.
[2010 July 7, Kota Bharu. From The NST]
Saya hanya membaca kenyataan di atas selepas seorang rakan menelifon saya tentang perkara ini kerana beliau merasakan ada yang tidak kena dengan lafaz sebegini. Pun begitu, kenyataan ini mungkin tersalah lapur, jika demikian sesuatu pembetulan perlu dilakukan. Kita tidak dapat menerima kenyataan sebegini dari orang muslim kebanyakan, kita lagi tidak dapat menerima sekiranya datang dari seorang yang berpengetahuan.
Walaupun saya merasakan keperluan kita bincangkan implikasi dari sudut Islam yang timbul daripada perkataan sebegini, saya masih beranggapan adalah wajar ditunggu sehari-dua, mungkin empunya kenyataan akan membuat penjelasan teantang kekeliruan dalam kenyataan ini. Tetapi nampaknya belum ada apa-apa riak ke arah itu.
Kenyataan sebegini keluar:
1- Daripada seorang yang yakin tentang kebenaran Islam, kebenaran itu tidak mampu disanggah oleh mana-mana makhluk sekalipun. Perkataan 'if'/ kalau yang digunakan adalah sebenarnya pengukuhan pendirian dan keyakinan sehingga bersedia dicabar.
2-Mungkin daripada seorang yang yakin dengan kekuatan fikirannya, sehingga dia sanggup mempertaruhkan aqidahnya di atas kekuatan fikirannya. Fikirannya lah yang akan menghakimi hujjah pihak yang berhasrat membuktikan 'kesalahan' atau kelemahan Islam. Seakan-akan sekira fikirannya dapat diyakinkan secara hujjah, maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya. Pembuktian diparas fikiran dan logik manusia dijadikan neraca baginya untuk kekal sebagai muslim atau tidak.
3-Mungkin daripada seorang yang tidak dapat membezakan antara Islam dan huraian dan pemahaman tentang Islam. Atau perbezaan antara ayat-ayat al-Quran dengan tafsirnya. Perbezaan antara lafaz hadith dengan syarahnya. Perbezaan di antara nas feqah dan instinbat hukum daripada nas tersebut.
Mungkin sahaja orang mengeritik dasar dan polisi PAS, tetapi tidak bermakna mereka mengeritik dasar dan polisi Islam, hatta dasar dan polisi PAS itu bersumberkan Islam sekalipun. Contoh ada ulama yang mengeritik fahaman feqah dalam mazhab Imam as-Syafi'ie, sedang ummah mengakui yang mazhab Imam as-Syafi'ie berdiri di atas hujjah Islam (al-Quran, sunnah, ijma dan qiyas), ini tidak mencacatkan aqidah ulama yang mengeritik. Atau ulama mengeritik dasar dan polisi mazhab Imam Malik yang memasukkan istihsan dan amalan ahli Madinah sebagai masdar istinbat hukum dalam mazhabnya , ulama tersebut tidak pula dikira rosak aqidah. Begitu juga ulama mazhab Imam as-Syafi'ie dan ulama dalam mazhab Imam Malik yang dikritik tidak pula meninggalkan usul feqah mazhab masing-masing, bahkan mereka meraikannya sebagai khilaf, dan di kalangan satu-satu mazhab pun ada terdapat pendapat yang rajih dan marjuh.
Sewajarnya jangan disamakan PAS dan Islam, jangan disamakan menolak dasar dan polisi PAS
dengan menolak Islam. Memang kedua perkara ini tidak sama. Islam adalah agama, PAS adalah sebuah parti yang terlibat dalam proses demokrasi di Malaysia.
Pembuktian sesuatu itu salah atau tidak itu adalah perkara yang relatif pada peringkatlogik manusia. Lihat bagaimana Imam al-Ghazali membincangkan perkara ini dengan jelasnya dalam Munqizu min al-Dalal ; contohnya bagaimana ahli sains tabie akan menerima wujudnya al-Khaliq (Maha Pencipta) kerana ianya sangat jelas tanda-tandanya pada unsur-unsur alam yang mereka kaji. Tetapi sukar mereka untuk menerima kebangkitan selepas mati kerana tiada bukti dari apa yang mereka telah kaji. Tidak semua keyakinan dapat diselaras secara emprical. Teringat pula kandungan surat isteri Charles Darwin yang memperingat kepadanya tentang perbezaan kepercayaan(belief) dan keyakinan (faith).
Agama adalah keyakinan. Yakin yang agama adalah kebenaran yang diturunkan oleh Allah. Allah yang bersifat Maha Mengetahui, Maha Bijaksana; sedangkan jangkauan fikiran kita sangat terbatas, kita dikepung oleh keupayaan pancaindera dan daya pemikiran kita. Pemikiran kita jauh daripada dapat menggarap Kebenaran Tuhan yang mutlak., kecuali sedikit dan terbatas. Itulah peranan keimanan, kita beriman dengan Perkara-perkara ghaib dan kita beriman dengan kebenaran yang diturunkan oleh Allah dan disampaikan oleh Rasul-Nya, walaupun otak kita tidak dapat memahaminya sepenuhnya. Walaupun ada pihak yang mendakwa mereka mempunyai bukti-bukti yang perkara yang kita imani itu adalah tidak benar. Itulah yang terpancar dari Saiyyidina Abu Bakar ketika disampaikan berita tentang peristiwa Isra Rasulullah, yang mana peristiwa tersebut telah dibohongi oleh musuh-musuh Islam.
Bagaimana mungkin kebenaran mutlak dari Allah akan ditimbang oleh seorang beriman berdasarkan hujjah pihak kafir yang mungkin nampak logik dan kemas untuk orang yang telah beriman itu mengingkari kebenaran mutlak itu? Islam bukan suatu hipotesis yang perlu diuji-kaji berkali-kali untuk membenarkannya. Islam bukan suatu theory yang dibina kemas dan kemudiannya mungkin ditukar ganti. Islam adalah Aqidah dan syariat yang kejab tersimpul dalam hati seorang mukmin,
Seorang muslim yang angkuh dengan kehebatan otak dan jangkauan logiknya sahaja akan mempertaruhkan aqidahnya di atas neraca pendalilan pihak kafir.
4- Di dalam bab feqah tentang sembahyang, disebutkan batal sembahyang dengan serta-merta sekiranya kita kaitkan yang kita akan berhenti sembahyang sekiranya/ kalau ada sesuatu. Contohnya orang yang bersembahyang mengaitkan yang dia akan berhenti sembahyang sekiranya hand-phone-nya berbunyi, maka sembahyangnya itu dikira batal ketika dia mengaitkan 'kalau' itu secara serta-merta. Sudah tentu kita bimbang perkataan mengaitkan 'reject Islam' (dalam bahasa yang jelas 'akan murtad) sekiranya pihak kafir mendatangkan bukti yang terdapat kesalahan pada Islam. Kita sepatutnya teramat takut untuk mempertaruhkan aqidah kita, suatu yang paling berharga di dalam seluruh kehidupan dan selepas kematian kita dengan apa-apa pertaruhan sekalipun. Hinggakan kita lebih takut daripada ditolak ke dalam api yang sedang marak terbakar,
5-Sekiranya terdapatlah wajah yang mewajarkan andaian sebegini sekalipun, ianya janganlah diulang berkali-kali . Seakan-akan ianya sesuatu yang dapat diandai-andaikan, seakan-akan ianya bukan suatu kebenaran mutlak yang mengatasi kebenaran yang dapat kita garapi diperingkat insan. Apa lagi kalau andaian reject it (yang membawa implikasi akan murtad) itu keluar daripada seorang yang sudah berumur dan dianggap mempunyai ilmu agama yang layak dimartabatkan sebagai seorang ulama. Janganlah haraplah kita sampai ke situ sekali dalam bersilat di gelanggang politik; dulu dikatakan Tuhan mencarut, Tuhan samseng dan samapi ke situ pula,
6. Janganlah kita tanpa mengira kedudukan penguasaan ilmu bersikap takabbur sehingga kita didinding daripada kebenaran; contohnya ungkapan tuhan samseng itu telah ditolak oleh Gemulah S.Othman Kelantan dengan jelas sekali dengan cara berdepan. Maka sepatutnya kesalahan itu janganlah diulang-ulang lagi semata-mata kerana semata-mata 'keras kepala' kita.
Semoga Allah memelihara kita daripada tergelincir daripada kebenaran, semoga kita akan terus memelihara kesahihan iman kita walaupun akal kita terbatas daripada memahami kebenaran secara mutlaknya. Pun tidak bererti kita bertaqlid dalam aqidah, tetapi kita bertafwidh kepada Allah kerana menyedari keterbatasan idrak faham kita.
Di dalam perbincangan tentang Sifat 20, kita diingatkan di antara punca-punca kegelinciran aqidah ialah al-jahlu bi al-qawaidi al-aqli (kejahilan tentang kaedah-kaedah cara berfikir yang benar) dan juga faktor terlalu mengutamakan akal. Kedua faktor ini selain faktor lainnya mampu merosakkan iman kita. Kita bukan golongan qadariyyah dan kita juga bukan golongan muktazilah. Kita juga bukan golongan murji'ah.
Semoga catitan ini membawa manafaat kepada pencatitnya serta rakan-taulannya ; serta pihak yang terlalu 'lancar lidah' dalam soal-soal aqidah akan lebih beringat-ingat di masa hadapan. Semoga budaya an-nasihah dapat disuburkan, nasihah kepada pimpinan ummah dan orang awam di kalangan mereka. Semoga kita akan mengangkat tinggi pemahaman aqidah yang benar mengatasi lain-lain kepentingan yang lain.
Saudara yg tidak bernama,
ReplyDeleteRespon saya tuliskan dalam turutan:
1. Saudara bercakap mengenai keimanan individu yg bercakap itu. Berhati-hati sebab saya, dan saudara sendiri tidak tahu tahap mana keimanan seseorang individu. Kalau kita kata "Cara di berhujah dia bodoh", itu dapat diterima & dibahaskan. Tetapi utk berkata "Seakan-akan sekira fikirannya dapat diyakinkan secara hujjah, maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya.", bermakna saudara telah menilai keimanan seseorang itu.
2. Masalah dgn iman dlm hati ini adalah perkara yg rumit. Sebagai contoh, dalam Islam golongan yg layak menerima zakat adalah mereka yg baru memeluk agama Islam (Mualaf). Apakah kita hendak katakan bahawa keadaan ini adalah bermaksud Islam menggalakkan Mualaf-mualaf yang memeluk agama Islam atas sebab harta/wang? Apakah kita hendak mempertikaikan iman dalam hati mualaf-mualaf ini?
3. Kalau hendak mempertikaikan keimanan seseorang, apa saja sebab boleh diberikan. Sama juga dgn sahabat-sahabat Nabi, apakah sekrg kita hendak menuduh Saidina Abu Bakar sebagai masuk Islam sebab Nabi adalah merupakan sahabat rapat beliau? Atau apakah kita hendak mempertikaikan keimanan Saidina Ali dengan berkata beliau masuk Islam dalam usia yg mentah (belum baligh) itu sebab Nabi merupakan sepupu yg rapat dgn baginda?
4. Sama juga dgn mereka yg menemukan bukti-bukti Islam melalu akal. Apakah kita hendak mempertikaikan keimanan seorang saintis yg menemukan kebenaran dalam ayat Al-Quran melalui kajian?
5. Mungkin saudara boleh mencari mufassir utk Surah al-Isra ayat 88: "Katakanlah: "Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al Qur'an ini; niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan dia, sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebagian yang lain".
6. Jika saudara berkata "Hujah/ayat/perkataan itu tidak tepat/sesuai/bodoh", mungkin saya sendiri boleh bersetuju dgn saudara andainya hujah saudara kuat. Tetapi utk menilaikan keimanan seseorang itu bila berkata "maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya", itu saya tidak dapat bersetuju.
7. Dari satu sudut yg lain, menggunakan neraca saudara sendiri, orang lain boleh mempertikaikan keimanan saudara. Jika Islam adalah yg terbaik, yakinlah bahawa ia boleh dipertahankan dalam hujah aqli sekalipun.
Saya boleh berkata kenyataan saudara seolah-olah berkata Islam akan tewas dlm hujah jika berdepan dgn mereka yg mahir berhujah secara aqli. Apakah saudara menyakini bahawa kekuatan Islam itu bersandarkan kepada kepandaian orang Islam berhujah? Atau Islam hanya akan menang kalau berdepan dgn lawan yg bodoh?
Atau Islam itu sendiri adalah satu kesempurnaan, yg tidak mengira penganutnya pandai atau bodoh berhujah secara aqli?
Kalau itu yg di dalam hati mereka yg mengucapkan ucapan tersebut, maka saudara sudah tersasar jauh dlm menilai keimanan pengucap ayat tersebut.
Saudara fikir-fikir kan lah.
Saudara yg tidak bernama,
ReplyDeleteRespon saya tuliskan dalam turutan:
1. Saudara bercakap mengenai keimanan individu yg bercakap itu. Berhati-hati sebab saya, dan saudara sendiri tidak tahu tahap mana keimanan seseorang individu. Kalau kita kata "Cara di berhujah dia bodoh", itu dapat diterima & dibahaskan. Tetapi utk berkata "Seakan-akan sekira fikirannya dapat diyakinkan secara hujjah, maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya.", bermakna saudara telah menilai keimanan seseorang itu.
2. Masalah dgn iman dlm hati ini adalah perkara yg rumit. Sebagai contoh, dalam Islam golongan yg layak menerima zakat adalah mereka yg baru memeluk agama Islam (Mualaf). Apakah kita hendak katakan bahawa keadaan ini adalah bermaksud Islam menggalakkan Mualaf-mualaf yang memeluk agama Islam atas sebab harta/wang? Apakah kita hendak mempertikaikan iman dalam hati mualaf-mualaf ini?
3. Kalau hendak mempertikaikan keimanan seseorang, apa saja sebab boleh diberikan. Sama juga dgn sahabat-sahabat Nabi, apakah sekrg kita hendak menuduh Saidina Abu Bakar sebagai masuk Islam sebab Nabi adalah merupakan sahabat rapat beliau? Atau apakah kita hendak mempertikaikan keimanan Saidina Ali dengan berkata beliau masuk Islam dalam usia yg mentah (belum baligh) itu sebab Nabi merupakan sepupu yg rapat dgn baginda?
4. Sama juga dgn mereka yg menemukan bukti-bukti Islam melalu akal. Apakah kita hendak mempertikaikan keimanan seorang saintis yg menemukan kebenaran dalam ayat Al-Quran melalui kajian?
5. Mungkin saudara boleh mencari mufassir utk Surah al-Isra ayat 88: "Katakanlah: "Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al Qur'an ini; niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan dia, sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebagian yang lain".
6. Jika saudara berkata "Hujah/ayat/perkataan itu tidak tepat/sesuai/bodoh", mungkin saya sendiri boleh bersetuju dgn saudara andainya hujah saudara kuat. Tetapi utk menilaikan keimanan seseorang itu bila berkata "maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya", itu saya tidak dapat bersetuju.
7. Dari satu sudut yg lain, menggunakan neraca saudara sendiri, orang lain boleh mempertikaikan keimanan saudara. Jika Islam adalah yg terbaik, yakinlah bahawa ia boleh dipertahankan dalam hujah aqli sekalipun.
Saya boleh berkata kenyataan saudara seolah-olah berkata Islam akan tewas dlm hujah jika berdepan dgn mereka yg mahir berhujah secara aqli. Apakah saudara menyakini bahawa kekuatan Islam itu bersandarkan kepada kepandaian orang Islam berhujah? Atau Islam hanya akan menang kalau berdepan dgn lawan yg bodoh?
Atau Islam itu sendiri adalah satu kesempurnaan, yg tidak mengira penganutnya pandai atau bodoh berhujah secara aqli?
Kalau itu yg di dalam hati mereka yg mengucapkan ucapan tersebut, maka saudara sudah tersasar jauh dlm menilai keimanan pengucap ayat tersebut.
Saudara fikir-fikir kan lah.
Saya tidak mempersoalkan keimanan seseorang, tetapi saya menyatakan
ReplyDelete1-ketidak-wajaran untuk menyatakan sekiranya ada orang kafir yang datang dengan hujjah yang boleh menunjukkan kepada kita kelemahan Islam, maka kita akan menolak Islam. Kerana hujjah itu adalah pada peringkat pemikiran kita. Sudah berapa banyak kali berlaku dalam sejarah sains tepat (exact science)sekalipun, hujjah yang dibina diatas pendalilan dan percubaan sehingga diangkat menjadi theory juga didapati salah, kerana penentuan dan penolakannya adalah pada peringkat pemikiran manusia. Pemikiran manusia mungkin sahaja salah kerana keterbatasan upayanya. Oleh kerana keterbatasan itulah didatangkan wahyu, tidak semua kebenaran dapat ditanggapi pada peringkat pemikiran (discursive reasoning).
2-Saya memang menyanggahi anggapan seolah-olah mengeritik sautu kefahaman manusia terhadap nas agama dan aplikasinya sebagai mengeritik agama itu sendiri. Dalam hal ini, janganlah dianggap orang mengeritik polisi dan dasar PAS sebagai orang mengeritik Islam. Kalau sekiranya ada ulama yang mengeritik qaul ulama mujtahidin pun tidak dianggap mengeritik Islam, apa lagi orang yang mengeritik polisi PAS.
3.Saya menyebut dengan jelas bahawa sekiranya ada sebab yang kritikal untuk kita membuat kenyataan sekan mangandaikan/pertaruhkan aqidah kita sekira pihak lawan datang dengan hujjah mampu menyanggahi kita, maka jangan ianya diulang berkali-kali.
4. Sejarah ummah ini mencatitkan bukan sekali-dua sebahagian daripada ummah ini telah tergelincir aqidah mereka dari pegangan ahli sunnah kerana hujjah pihak lain. bahkan tercatit di dalam kitab Dur at-Thamin bagi syaikh daud al-Fatani tentang kalahnya beberapa ulama kita berdebat dengan seorang zindik, sehinggalah Imam Abu Hanifah dapat mengalahkan si zindiq itu dalam perdebatan yang bersejarah itu.
3. saya yakin kebenaran Islam itu dapat digarap dan dipertahankan dengan kekuatan fikiran. Yang saya tidak yakinnya adakah fikiran kita ini (saya atau awak) mampu mempertahankan segala serangan orang kafir pada peringkat pemikiran kita semata-mata. Sebagaimana saya percaya manusia telah berjaya menerokai penemuan baru dalam belbabagai bidang sains dulu, sekarang dan masa hadapan, tetapi yang sya pertikaikan keupayaan fikiran saya dan awak untuk melakukan yang sedemikain.
semoga Allah mengampuni keterlanjuran kita semua
Salam semua,
ReplyDeleteSaya nak bagi komen sikit,
TGNA kata kepada saudara Karpal;
"I have mentioned this many times, if those who cannot accept our policies can show me what is wrong with Islam, then, I personally will reject Islam. If you cannot give proof then I have no reason to leave the religion"
Saudara Muqabalah & Nizam berhujjah menggunakan bahasa yang susah difahami oleh orang kebanyakan seperti saya yang tidak belajar tinggi dalam agama.
Apa yang faham satu saja, buat apalah dalam berhujjah kita hendak mempergadaikan agama kita tambahan pula orang yang kita hendak berhujjah itu, tak tahu langsung pasal agama. Dia tu, kafir harbi manalah dia nak faham. Yang kita nak dok pertaruh agama kita tu buat apa. Perkara yang kita yakin (islam) mana boleh pertaroh2 nak bagi rosak aqidah kita ka! Mungkin dalam hati kecil kita, kita sebenarnya tak berniat nak berkata begitu tapi, apa yang ditakutkan nanti adalah salah faham orang yang mendengarnya. Perkara sebegini akan menimbulkan fitnah yang besar. Sedangkan saudara berdua yang tinggi ilmu agama boleh memberi 2 tafsiran yang berbeza2, apatah lagi orang2 yang di luar sana, lagilah bercelaru...
Pandangan saya dalam hal ini, sepatutnya TGNA tak boleh berhujjah begitu. Malah ianya tak langsung mengikut sunnah nabi.
Nabi Muhammad SAW dalam berhujjah selalu menggunakan pendekatan yang baik lagi bijaksana. Kita kena terima hakikat bahawa Hujjah TGNA di atas adalah lemah dan perlu diperbaiki. Untuk berdakwah kita tidak boleh bebal atau cepat marah. Bila marah, maka terkeluarlah perkataan yang tak sepatutnya kita ucapkan. TGNA rasanya kena banyak belajar lagi dari orang-orang arif dalam hal ini.
Tanggung jawab orang yang lebih tua menasihati orang-orang muda seperti kalian.
Sekian wassalam.
Saudara,
ReplyDeleteSaya tidak akan menjawab kritikan saudara terhadap ketidakwajaran TGNA membuat kenyataan tersebut. Dan saya juga tidak mahu menjawab kenyataan saudara bahawa ada ahlul Sunnah yg tergelincir iman nya disebabkan hujah pihak lawan yg kuat.
Saya hanya meminta saudara berhati-hati dan jangan membuat kesimpulan yg terlalu cepat mengenai keimanan seseorang terhadap Allah.
Ramai yang tergelincir iman nya juga disebabkan oleh perkara-perkara lain. Sebagai contohnya, yg murtad & menganut agama Kristian ada juga disebabkan oleh kerja-kerja kebajikan yg dilakukan oleh pihak Missioneries. Apakah respons kita adalah mengharamkan apa saja badan kebajikan dari agama-agama lain ataupun kita memilih utk meningkatkan kebajikan yg dibuat dari pihak Islam?
Bukan sekadar hujah saja yg boleh menggelincirkan iman, sejarah juga penuh dgn mereka yg menggadaikan perinsip & kepercayaan kerana mahu hidup senang, mewah dan sebagainya.
Dlm kes Karpal Singh. Beliau seorang yg bukan Islam dan seorang peguam yg handal. Selama ini pun kita mengenal beliau atas hujah-hujah yang dikemukakan utk membela perinsip beliau.
Tanya diri apakah sekarang kita hendak Karpal tutup mulut atau ajaknya berhujah. Bagi saya cara yg terbaik utk menghadapi Karpal Singh adalah dgn cara berhujah dan dgn cara berpolitik juga.
Mungkinkah si pengucap ini mahu menujukkan bahawa apakah benar jika Karpal Singh hidup dgn hujah, jika dia gagal mempertahankan diri dgn hujah, maka sanggupkah Karpal meninggalkan pendirian nya yg lama?
Itu satu kemungkinan.
Saya tidak lah mahu membuat kesimpulan disini. Mungkin saudara betul ttg ketidakwajaran kenyataan itu. Masa akan menentukan.
Cuma sekali lagi saya nyatakan, mengukur keimanan seseorang ini adalah satu perkara yg kita tidak mampu perbuat sebenarnya.
Ingat-ingatlah bahawa Allah memberikan hidayah pada sesiapa yg dikehendakinya & juga mencabut hidayah pada sesiapa yg dikehendakinya.
Wallahualam
Saudara Annoymous,
ReplyDeleteMungkin saudara betul, cara itu bukan cara yg terbaik.
Harap saudara boleh berikan alternatif cara utk berhadapan dgn Karpal Singh.
Tetapi saya minta saudara jangan lah pula cadangkan Karpal Singh di suruh tutup mulut, ataupun dipenjarakan. Kalau itu caranya, sebelum Karpal membuka mulut beliau sudah menang dari segi imej politik sebagai seorang yg menang kerana tidak dapat ditentang secara hujah.
Wallahualam.
Al-Quran mengajar agar kita berdakwah kepada Allah dengan hikmah, dengan memberi mau'izzah hasanah dan berjidal (berbahas) dengan cara yang terbaik. Itu nas yang jelas.
ReplyDeleteYang saya pertikaikan bukanlah kaedah dakwah secara berjidal (berbahas), tetapi saya persoalkan kenapa 'penolakan terhadap Islam' di jadikan pertaruhan?. Sekiranya kerana kelemahan otak kita , maka pihak lawan menang hujjah sekalipun; kita tidak akan menolak Islam. Kita tidak akan menolak Islam atas sebab dan andaian apa sekalipun.
Itulah yang saya faham. Lagipun sejak awal lagi saya sudah memberi beberapa scenario, sila baca tulisan asal saya: saya nadaikan mungkin salah lapur. Mungkin keyakinan yang hujjah Islam tidak dapat dipatahkan di peringkat fikiran.mungkin terlalu yakin terhadap kehebatan fikirannya. Mungkin jika ada keperluan pun , jangan dibuat acap kali. Saya juga memungkin kekelruan antara Islam dan huraiannya di peringkat manusiawi yang menyebabkan kenyataan ini terpantul keluar.
Saya mengharapkan jika timbul keperluan perbincangan atau perbahasan dengan pihak yang menentang islam sekalipun janganlah dijadikan 'reject Islam' sebagai pertaruhan. Berbincanglah dengan penuh kebijaksanaan dan jagalah adab-adab Islami
aisehman... korang dok bertekak sama geng apa kes? gua tak pandai sangat.. korang lagi pandai.. hujah korang pun hebat2... pi la jumpa tgna, bgtau apa yg silap, dia selalu ada kat masjid dia kan.. apa masalahnya? ke saja nak cari glamer? pastu pi la pulak jumpa karpal, kurang2 tgna bagi style jawapan dia.. korang buat la press conference bgtau kat karpal...
ReplyDeletekepada Anonymous JULY 12, 2010 7:22 PM
ReplyDeletesalam...
tgna bukan nabi...dia hanyalah manusia biasa seperti kita yang kadangkala ada melakukan kesilapan
Salam semua,
ReplyDeleteSaudara Nizam,
Terima kasih kerana sudi menerima nasihat dari saya yang tak seberapa ini.
Saya setuju dengan jawapan dari saudara Muqabalah cuma nak tambah sikit lagi.
Kita sebenarnya terlebih dahulu kena berlapang dada dan pinggirkan emosi yang bercelaru kita dahulu sebelum berkata apa-apa tentang isu ini.
Karpal Singh ni yang kita tahu bukanlah calang-calang orang. Kalau tidak dia ni tak jadilah Pengerusi DAP.
Kalau kita nak berhujah dengan dia, contohnya isu di atas tadi, sebelum itu kita kena tanya dulu siapa yang mula2 beri kenyataan atau mula2 buat provokasi untuk mendapatkan kenyataan balas.
1) Katakanlah saudara Karpal yang mula2 buat kenyataan dulu...TGNA dalam hal ini tak perlu melenting lagi. Perkara yang perlu TGNA buat adalah TGNA perlu tanya LGE atau LKS dahulu bahawa apakah benar kenyataan sesensitif ini hasil dari perbincangan DAP ( mereka bertiga) atau kenyataan peribadinya.
Secara rasionalnya, LGE dan LKS mesti jawap punya samada ya atau tidak. Kalau memang betul pendirian konsensus DAP, TGNA perlu tanya mereka kenapa dan apakah tujuan mereka mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa? Mereka mesti professional dan kena beri jawapan walau apa cara sekalipun.
Kalau jawapannya adalah sama iaitu mereka tidak mahu mengikut dasar2 islam jika PAKATAN menang dalam PRU13 nanti. Maka nasihat saya pada TGNA, berlapang dadalah serta cepat2lah tinggalkan DAP sebelum terlambat.
2) Kalaulah TGNA yang memulakan kenyataan atau membuat provokasi dahulu. Katakanlah jawapan mereka di atas tadi adalah sama. Maka nasihat saya pada TGNA. Cepat2lah juga tinggalkan DAP sebelum terlambat.
Kesimpulan.
Pada pandangan saya, Parti DAP sebenarnya telah lama wujud di Malaysia. Orang-orang yang ada di dalam DAP termasuklah pemimpin2nya mempunyai cita2 untuk memerintah negara kita. Mereka ini sebenarnya telahpun secara terang2 memberi 'signal' bahawa mereka telah menolak dasar2 kerajaan islam (mahkamah syariah, perbankan islam dan lain2 lain organisasi islam yang saya tak boleh huraikan di sini)cuma kita saja yang buat-buat tak perasan dan ingin bersekongkol dengan mereka bagi menjatuhkan kekuatan orang2 islam. Yang nyata kafir DAP yang menolak islam ini adalah kafir harbi dan tak perlu kita berhujah dengan mereka.
Bertindaklah secara matang dan cepat agar umat islam tidak rugi di kemudian hari.
Sekian. Wassalam
Apakah kewajarannya melabelkan DAP sebagai kafir harbi? Ini adalah istilah feqah, maka penggunaannya hendaklah mengikut takrifan feqah. Jangan kita memandai dalam soal ini.
ReplyDeleteNegara kita membenarkan secara perlembagaan dan undang-undang penubuhan parti politik. DAP adalah salah sebuah daripada parti yang berdaftar secara sah. Mereka ada agenda perjuangan mereka, apakah agenda itu bersalahan dengan undang-undang negara?. Sekiranya mereka bertindak di dalam lingkungan perlembagaan dan undang-undang, kenapa di harbikan mereka?
Tahukah saudara apa implikasi saudara meng-harbikan DAP dari segi feqah? Apakah saudara menjalankan tugasan agama terhadap mereka?
kita diminta cermat jangan mengkafirkan atau memfasiqkan orang Islam lain dengan mudah, kita juga jangan mudah meng-harbikan non-muslim di negara kita. Semoga Allah mengampuni keterlanjuran kita, jangan kita berkata kecuali dengan rasa tanggung-jawab untuk disoal Allah di Akhirat nanti.
Semoga kita dapat melihat kebenaran ajaran agama tanpa diselaputi oleh lain-lain kepentingan termasuk kepentingan politik kepartian atau ketaksuban terhadap seseorang atau sesuatu. Semoga Allah menyelamatkan kita semua dan memberi upaya kepada kita unutk bertaubat sekiranya bersalah
sampai bila kita hanya mampu bertekak dari melihat Islam gagah di seantero Malaysia hatta di dunia??
ReplyDeleteSaudara tuan punya blog & lain-lain yg memberikan komen,
ReplyDeleteSaya berlapang dada menerima pendapat saudara semua bahawa TGNA telah tersilap strategi dlm menghadapi Karpal Singh.
Saya katakan lagi, mungkin juga saudara betul. Saya bukan TGNA atau penasihat beliau, dan saya tidak lah mahu mengaku tahu muslihat/strategi TGNA dalam perkara ini.
Oleh itu tidak wajar saya mempertahankan kenyataan TGNA itu. Tidak wajar sebab saya tidak mengetahui tentang perkara ini dan ada kemungkinan saudara-saudara benar dlm kritikan ini.
Berbalik pada posting pertama saya, yang saya tidak bersetuju adalah kenyataan "Seakan-akan sekira fikirannya dapat diyakinkan secara hujjah, maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya."
Berkata bahawa TGNA jika kalah berhujah, akan membuang akidah merupakan satu ukuran terhadap keimanan beliau.
Itu yang saya tak bersetuju.
Pengalaman saya sendiri, pernah mengenali mereka yg memeluk agama Islam atas sebab mahu berkahwin dgn pasangan yg beragama Islam. Namun bila jodoh tidak berpanjangan, tidak pula yg Mualaf ini kembali pada agama asal sebab telah diyakinkan kebenaran Islam.
Itulah yg saya katakan, Iman ini adalah satu masalah yg rumit. Bukan tugas kita utk memberikan satu ukuran & sebagainya atas sesuatu sangkaan kecuali sesuatu itu benar-benar berlaku. Cth TGNA meninggalkan Islam setelah kalah berhujah (Moga Allah menjauhkan) ataupun Mualaf yg meninggalkan Islam setelah gagal dlm perkahwinan dsb nya.
Maka benarlah ayat yg diturunkan selepas kematian Abu Talib, ayah saudara Nabi bahawa Allah memberikan hidayah kepada sesiapa yg dikehendakinya.
Mengenai pendirian DAP, bagi saya memang jelas mereka menolak sebarang bentuk negara berasaskan agama.
Namun saya bersetuju dgn pendirian saudara Muqabalah bahawa istilah Kafir Harbi itu jgn digunakan sewenang-wenang nya.
DAP adalah sebuah parti politik. Parti politik bergantung pada suara penyokong & ahli-ahli. Kehendak penyokong yg kuat akan dpt mematahkan kehendak pemimpin.
Jadi persepsi atau imej politik memainkan peranan dlm hal ini.
Saya rasa saya tidak mahu memanjangkan perkara ini. Pendirian saya adalah jelas tentang apa yg saya tak bersetuju dan perkara apa yg saya lihat ada hujah nya pada posting ini.
Tetapi sebelum itu, sama-sama lah kita merenung peristiwa-peristiwa yg berlaku sebelum termeterainya Sahifah Madinah yakninya yg dikatakan sebagai perlembangaan Negara Islam pertama di dunia.
Apa yg saya ingin fokus adalah bagaimana Baginda Nabi telah memanggil puak-puak yg ada di Madinah, termasuklah yg bukan Islam - Yahudi, Pagan dan lain-lain. Dan baginda telah berjaya mendapatkan persetujuan dari mereka utk mendirikan sebuah negara, yg berpaksikan Al-Quran & Sunnah, yakni baginda Nabi sebagai pemerintah yg menjalankan pemerintahan Islam.
Persetujuan yg didapati ini bukanlah atas dasar paksaan malah dgn kerelaan dari mereka yg bukan Islam.
Ingin saya tekankan bahawa puak-puak Yahudi, yakni ahli Kitab yg ada di Madinah pada masa itu pasti sudah menjangkakan bahawa baginda akan memerintah dgn Islam.
Ingin saya tegaskan bahawa puak Yahudi lah yg paling kuat menentang & memusuhi Nabi sebab mereka terlalu ego & tidak mahu menerima kerasulan dari bangsa Arab yg mereka pandang hina.
Namun mereka juga menyatakan persetujuan dengan baginda sebagai ketua negara & pemerintah. Dan dgn pengetahuan bahawa Nabi sudah pasti memerintah dgn Islam. Persetujuan ini bukanlah atas dasar paksaan malah atas kerelaan mereka sendiri.
Jadi yang berkata "tidak perlu berbincang, berbahas dan bekerjasama dgn yg bukan Islam bagi penubuhan negara berasaskan al-Quran dan Sunnah" itu, saya minta fikir-fikir kan lah.
Saya adalah di antara mereka yg sangat meraikan kerjasama PAS dan DAP. Sekurang-kurang nya bagi saya yg jahil ini, peristiwa ini mengikut apa yg saya fahami tentang Sahifah Madinah.
Wallahualam.
laa.. x abis lagi.. sorg kata begitu sorg kata begini... apa faedahnya wei?? mana konsensusnya? at the end, mesti ada sesuatu yg dipersetujui n work on the issue from there... so what do you guys are up to?? salin nak tunjuk pandai ke tgk syiok main blame game... kalau dah terer sangat pi la jumpa tgna n karpal nun... koya la mu orang!
ReplyDeleteSalam semua,
ReplyDeleteSaudara Muqabalah,
Terima kasih di atas nasihat saudara di atas (July 13, 2010 2:39 PM. Saya akur akan kelemahan saya yang kurang pendidikan agama ini.
Tapi boleh tak saudara bagi penjelasan tentang ungkapan saudara Karpal yang lebih kurang maknanya bahawa "langkah mayat saya dulu kalau hendakkan islam". Apa yang saya faham beliau sanggup berjuang sampai mati kalau kita hendak melaksanakan dasar islam ! Bukankah golongan kafir yang semacam ini yang terang2 berani mengugut dan menghina islam kita tidak boleh panggil mereka kafir harbi? Harap mendapat penjelasan dari tuan.
Sekian. Wassalam.
pada pendapat saya, ini adalah kenyataan seseorang yang benar-benar yakin dengan Islam... seperti mana dalam al quran , Allah mencabar kita supaya kita mencari kekurangan atau ketidakseimbangan dalam ciptaan Allah (sila rujuk Mulk ayat 3). Islam adalah dari Allah PASTI tiada kekurangan dan kelemahan.
ReplyDeleteYang pasti orang Islam yang lemah kerana tidak mengikut Islam yang sebenarnya.
Ya Allah ..pimpimlah kami semua kejalan yang Engkau redhai...
Apahal lah kau orang semua dok guna singkatan TGNA. Sebut secara terang Nik Aziz Nik Mat. Itu nama yang bapa dia bagi. Tuan Guru tu nama ciptaan manusia.
ReplyDeleteSalam Saudara Muqabalah,
ReplyDeleteSaya sedikit kecewa kerana saudara mengambil keputusan mendiamkan diri. Berdiam diri dan takut dari memberitahu akan kebenaran bukanlah ciri2 seorang ilmuan agama yang sejati. Berkatalah kepada yang benar agar menjadi pedoman dan nasihat yang berguna apatah lagi kepada saya yang jahil agama ini.
Maaflah kalau soalan saya di atas tidak menyenangkan saudara. Saya akan lebih2 lagi memahami kalau saudara mengambil keputusan untuk tidak menyiarkan komen susulan saya ini.
Sekian wassalam.
Assalamualaikum semua, saya fikir saudara Nizam telah tersalah tafsir apa yang ditulis oleh empunya blog, maksud beliau adalah
ReplyDeletejika Nik Aziz bole diyakini oleh contohnya Karpal bahawa Islam itu tidak benar dan ada hujah-hujah beliau tersendiri, tidak mustahil ianya akan terjadi (apa yang dikemukakan oleh Nik Aziz) kerana beliau hanyalah manusia dan seperti yang dinyatakan oleh penulis "adakah Nik Aziz sanggup mempertaruhkan
aqidahnya lebih kuat dari kekuatan mentalnya"
Saya tidak nampak pula dimana mana bait yang penulis menyatakan tahap keimanan Nik Aziz dan sebagainya.
Assalamualaikum semua,
ReplyDeleteSaya membaca dengan penuh minat hujah2 saudara muqabalah dan saudara nizam. Saya tabik dengan ilmu yang saudara berdua miliki dan juga cara penyampaian dan komunikasi saudara berdua, membuatkan orang awam seperti saya dapat memahami maksud yang hendak disampaikan dengan mudah. Terima kasih saya ucapkan.
Di sini saya ingin mengungkap kembali sebab saudara Nizam membuat teguran kepada saudara Muqabalah, dengan memetik tulisan daripada saudara Nizam sendiri:
// Berbalik pada posting pertama saya, yang saya tidak bersetuju adalah kenyataan "Seakan-akan sekira fikirannya dapat diyakinkan secara hujjah, maka dia akan membuang aqidah Islamiyyah-nya."
Berkata bahawa TGNA jika kalah berhujah, akan membuang akidah merupakan satu ukuran terhadap keimanan beliau.
Itu yang saya tak bersetuju. //
Saudara Nizam, pada pemahaman saya, in the first place, yang berkata/memberi andaian bahawa TGNA akan meninggalkan Islam sekiranya 'kalah berhujah' adalah TGNA sendiri, bukan saudara Muqabalah.
Pada pemahaman saya juga, saudara Muqabalah telah tidak bersetuju dengan kata2 atau andaian yang dibuat oleh TGNA, sebab itulah wujudnya artikel di atas, menegur supaya jangan mempertaruhkan akidah walaupun kita amat yakin sekali dengan kemampuan akal kerana akal kita adalah terbatas.
Ingin saya ulang di sini, andaian bahawa TGNA akan meninggalkan Islam sekiranya kalah yang ditulis oleh Muqabalah sepertimana petikan oleh saudara Nizam adalah hasil pemahaman beliau(Muqabalah) dan juga orang lain seperti saya, apabila membaca kata-kata drpd TGNA.
Kesimpulannya, di dalam hal 'andaian' ini, teguran saudara Nizam kepada saudara Muqabalah adalah SAMA dengan teguran Muqabalah kepada TGNA.
:)
Saudara-saudara yang memberikan komen,
ReplyDeleteMungkin apa yg saya katakan sebelum ini tidak jelas dan sebagainya, maka saya meminta ruang utk menjelaskan lebih sedikit apa yg dimaksudkan walaupun sebelum ini saya telah nyatakan tidak mahu membuat sebarang kenyataan lebih mengenai perkara ini:
Kita bagi satu contoh ringkas, katakan si A membuat kenyataan ini: "Kalau saya gagal dlm kerjaya saya, saya akan bunuh ketua saya"
1. Kenyataan ini kenyataan bodoh atau tidak, saya tak mahu berbahas mengenainya.
2. Kita tidak boleh mensabitkan si A sebagai pembunuh. Perkara belum berlaku jadi tidak boleh kita mensabitkan A sebagai pembunuh.
3. Malah, insya Allah tidak akan dosa utk niat yg buruk, tetapi yang belum dilaksanakan. Andaian bahawa benar-benar si A akan membunuh jika gagal dalam pekerjaan adalah andaian kita semata-mata saja.
Jika niat sekalipun tidak mendatangkan dosa, maka insya Allah tidak lah berdosa jika kenyataan A itu sebagai satu kenyataan untuk menunjukkan keyakinan diri bahawa 100% yakin akan berjaya dalam pekerjaan nya.
Mungkin takbur bunyi nya tapi salahkah takbur dlm menunjukkan keagungan dan kesempurnaan Islam pada yang bukan Islam seperti yang ditunjukkan oleh TGNA pada Karpal Singh?
Saya harap penjelasan tambahan secara ringkas ini dpt memahamkan lagi tentang pendirian saya dlm hal ini.
Sekali lagi saya nyatakan saya tidak berminat berbahas ttg wajar atau tidak, bodoh atau bijak kenyataan TGNA dalam mencabar Karpal Singh.
Wassalam.
Saya sudah lama berniat untuk menutup tirai perbincangan berkenaan catitan ini, bagaimanapun saya terdorong untuk sekadar menjelaskan apa yang dikomen oleh Sdr Nizam yang terakhir ini. Kerana ianya menyentuh perkara aqidah dan keyakinan.
ReplyDeleteSdr Nizam membicarakan tentang persoalan 'mengkaitkan' iman kita dengan sesuatu; ini bukan masaalah niat untuk membuat maksiat biasa tetapi ini berkaitan maksiat yang terbesar yakni 'menolak Islam'. Maka untuk itu kita wajib membuka kitab aqidah bagi tajuk ini, jangan dibuka kitab di bawah tajuk lain. Lihatlah sendiri adakah terdapat kewajaran mempertaruhkan keimanan dengan apa sekalipun. Kalau ada sukalah sangat bagi pihak saya untuk mengetahui dalam kitab mana dan bab mana, kerana setakat yang sya pernah temui iman tidak boleh dipertaruhkan, kalau dalam bab ta'liq perkahwinan, sesiapa yang mengaitkan imannya dengan sesuatu bagi membersihkan dirinya, maka hakim sewajarnya mentakzirkan dia kerana meringan-ringan keimanan, walaupun dia di pihak yang benar.
Adapun sesiapa yang berniat untuk melakukan kemaksiatan tetapi dia tidak melaksanakan kemaksiatan tersebut sebagai mana yang disebut oleh Sdr Nizam itu memang thabit di dalam hadith. Tiada pertikaian, perkara itu dibincangkan dalam bab yang lain daripada bab yang kita sentuh.
Marilah kita membuat pendirian kita berdasarkan nas-nas yang disebut di dalam kitab-kitab muktabar dan bukan terhenti pada paras rational otak kita sahaja.
Saya tidak menyebut nama sesiapa dalam tulisan saya kerana yang pentingnya tajuk yang kita bincangkan itu, bukan orangnya. Kita juga amat terdedah untuk melakukan kesilapan yang tersebut. Semoga Allah mengampuni kita dan saudara-saudara kita di atas kegelinciran kita dalam perkataan dan i'tiqad.
Saya merasa amat bertuah kerana pernah berguru dengan seorang tokoh yang sangat saya hormati dan sentiasa berpesan "jangan ikut tok guru, yang kita ikut itu ialah kebenmaran dari Allah dan Rasul yang disampaikan melalui guru". Semoga Allah memberi kami manafaat dari ilmu dan amalnya di dunia dan akhirat